(044) 486–71–56 – Пряма телефонна лінія для допомоги жителям Автономної Республіки Крим, Донецької, Луганської областей та з питань діяльності Міністерства юстиції і підпорядкованих органів.         0–800–213–103 – телефонний номер системи безоплатної правової допомоги для людей, які зазнали кримінального або адміністративного переслідування. Дзвінки зі стаціонарних телефонів в межах України безкоштовні.         «Гаряча» телефонна лінія для працівників органів юстиції АР Крим. Звертатися можна за телефоном: (044) 486-71-56.         До уваги неурядових організацій, вищих навчальних закладів та інших установ! Урядовим уповноваженим у справах Європейського суду з прав людини розроблено анкету для осіб, постраждалих внаслідок порушення їх прав, гарантованих Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, Російською Федерацією на окупованій території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, а також у Донецькій та Луганській областях України, та методичні рекомендації для її заповнення.         До уваги осіб, які бажають звернутися до Європейського суду з прав людини! У зв'язку зі змінами, внесеними до Правила 47 Регламенту Європейського суду з прав людини, з 01 січня 2016 року було оновлено формуляр заяви та пояснювальну нотатку для його заповнення. З вказаними документами Ви можете ознайомитись у рубриці «Захист інтересів держави в Європейському суді» на офіційному сайті Міністерства юстиції України
Розпочав роботу новий сайт Міністерства юстиції України >>
Міністр юстиції України Петренко Павло Дмитрович
Петренко Павло Дмитрович
Міністр юстиції України

11.06.2007. Бій за ласий шматок державного пирога або Тисяча мільйон береже (Юр. газета)

Виявляється, торгувати можна і в приміщенні Мін’юсту, а відповідальні міністерські чиновники можуть успішно виконувати роль менеджерів із продажу національного рівня. Якщо того вимагають державні інтереси.

11 травня 2007 р. у приміщенні Міністерства юстиції по вул. Ливарська, 1, у приймальні заступника міністра юстиції Валерії Лутковської відбувся другий етап двоступеневих торгів щодо закупівлі юридичних послуг для представництва інтересів України в Міжнародному центрі з урегулювання інвестиційних спорів під час розгляду справи за позовом Джозефа Леміра до держави Україна.

Фабула справи

Як відомо, Джозеф Лемір звинувачує державу Україна у порушенні положень договору між Сполученими Штатами Америки та Україною про заохочення та взаємний захист інвестицій від 4 березня 1994 р.

Відповідно до Порядку здійснення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, затвердженого Указом Президента України від 25 червня 2002 р. № 581, Міністерство юстиції має право залучати юридичних радників, зокрема іноземних, для належного захисту прав та інтересів України у закордонних юрисдикційних органах.

Згідно з Законом України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти» процедура двоступеневих торгів здійснюється у два етапи. На першому етапі учасники подають попередні пропозиції, без зазначення ціни. На другому етапі замовник пропонує учасникам, пропозиції яких не було відхилено на першому етапі, надати остаточні тендерні пропозиції із зазначенням ціни. Процедура розкриття замовником тендерних пропозицій здійснюється у присутності представників учасників, що виявили бажання взяти участь у цій процедурі. На цьому ж етапі Закон передбачає проведення редукціону (процедури торгів зі зменшенням учасниками запропонованої ціни).

За словами міністра юстиції Олександра Лавриновича, подібні торги запроваджуються Мін’юстом з метою забезпечення прозорості процедури закупівлі та створення конкурентного середовища. Оприлюднення необхідної інформації, передбаченої Законом України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти», здійснюється Мін’юстом за допомогою інформаційних систем у мережі Інтернет, що відповідають встановленим Законом вимогам, а також у спеціалізованих друкованих виданнях. Крім того, Міністерство юстиції розміщує інформацію щодо закупівель юридичних послуг, зокрема англійською мовою, на сайті Міністерства юстиції України.

Учасники торгів

Учасниками другого етапу двоступеневих торгів, що відбулись 11 травня ц.р., стали кілька потужних гравців на ринку правничих послуг – юридична фірма «Магістр & Партнери», юридична і патентна фірма «Грищенко та партнери», адвокатська контора «Коннов і Созановський», Le Boeuf Lamb breene & MaeRae LLP та юридична компанія White & Case.

Роль ведучого другого етапу торгів дісталася заступнику голови тендерного комітету, директору департаменту Міністерства юстиції України з представництва інтересів держави в судах України та закордонних юрисдикційних органах Костянтину Красовському.

Виконуючи вимоги Закону України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти», пан Красовський відкрив запечатані конверти з пропозиціями учасників торгів та по черзі оголосив зміст кваліфікаційної та комерційної пропозиції кожної з юридичних фірм учасниць.

Складнощі перекладу та конвертації

Під час оголошення пропозицій одразу ж проявилася проблема, що переслідувала учасників торгів й упродовж редукціону. Виявилось, що цінову частину своїх пропозиції юридичні фірми сформулювали у різних валютах, тобто у доларах США та у гривнях. Членам тендерного комітету довелося терміново шукати калькулятори для зведення всіх пропозицій до єдиного валютного знаменника.

Ситуація ще більше ускладнилась, коли виявилось, що один з учасників торгів, представник компанії Le Boeuf Lamb breene & MaeRae LLP, не володіє ані українською, ані російською мовами. Отже, членам тендерного комітету та представникам інших юридичних фірм, які, на щастя, добре володіли англійською, довелося спільними зусиллями впродовж усіх торгів надавати представнику Le Boeuf гуманітарно-мовну допомогу. Така ситуація істотно гальмувала процедуру торгів і навіть викликала появу пропозицій щодо ініціювання подальшого внесення до умов тендеру положення про обов’язкове підтвердження представниками іноземних юридичних фірм знання державної української мови.

Чи не зависока стартова ціна

Незважаючи на зазначені складнощі, процес торгів повільно, але переконливо просувався вперед. Найбільш дорого свої послуги оцінила юридична компанія Le Boeuf Lamb breene & MaeRae LLP, визначивши початкову ціну в розмірі 825 тис. дол. США, що складає трохи більше 4 млн 166 тис. грн за офіційним курсом НБУ. Для своїх фахівців, що безпосередньо працюватимуть над справою, компанія Le Boeuf залежно від кваліфікованості спеціаліста та його посади передбачила погодинну оплату праці в розмірі від 380 до 1100 дол. США, що за офіційним курсом НБУ складає від 1919 грн до 5555 грн за годину.

Решта юридичних фірм-учасників торгів була дещо скромнішою. Зокрема, комерційна пропозиція юридичної фірми «Магістр & Партнери» склала 2 млн 226 тис. 600 грн. Максимальна пропозиція щодо погодинної оплати праці спеціалістів фірми «Магістр & Партнери» вклалася в межі 1800 грн. Юридична і патентна фірма «Грищенко та партнери» зупинилася на сумі 2 млн 550 тис. грн. Водночас, адвокатська контора «Коннов і Созановський» зажадала за свої послуги 2 млн 500 тис. грн. Пропоновану погодинну оплату праці її фахівців було зафіксовано в приблизних межах від 200 до 1800 грн. А іноземна юридична компанія White & Case виміряла свою комерційну пропозицію до Мін’юсту 472 тис. 450 дол. США, що за курсом НБУ становить близько 2 млн 386 тис. грн. Максимальну суму погодинної оплати праці своїх юристів компанія White & Case визначила у розмірі 825 дол. США (4166 грн на годину).

Отже, найнижчою пропозицією, від якої і стартував редукціон, стала комерційна пропозиція юридичної фірми «Магістр & Партнери» розміром 2 млн 226 тис. 600 грн.

Редукціон – гравці перехоплюють ініціативу

Згідно з ч. 3 ст. 26 Закону України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти» після розкриття тендерних пропозицій присутнім представникам учасників пропонується зменшувати запропоновану ціну тендерної пропозиції на відповідні, визначені шкалою, розміри кроку торгів. Якщо після трикратного оголошення чергової ціни не буде запропоновано більш низьку ціну в порядку, визначеному шкалою розрахунку кроку торгів, замовник надає можливість присутнім представникам учасників зменшувати в добровільному порядку ціну пропозиції доти, доки кожен із учасників не оголосить про те, що запропонував кінцеву ціну, про що обов’язково зазначається в протоколі розкриття тендерних пропозицій.

Саме визначений Законом порядок проведення редукціону і став основним каменем спотикання як для тендерного комітету, так і для учасників торгів. Як тільки Костянтин Красовський у передбачений Законом спосіб оголосив «крок» редукціону обсягом у 3 тис. грн, – у приміщенні запанувала мертва тиша. Жоден із представників юрфірм не наважувався першим скинути ціну. Ані перерва, ані роз’яснення і навіть вмовляння зі сторони членів тендерного комітету або почати редукціон, або визначитись з остаточною ціною не вплинули на очікувальну позицію представників учасників.

Зрештою, пан Красовський був змушений тричі оголосити чергову ціну та, відмовившись від проведення редукціону з певним кроком зменшення ціни, надати можливість учасникам торгів самостійно визначатись із сумою зменшення. Ризик був великий, оскільки ніщо не заважало представникам учасників почати зменшувати ціну по гривні чи навіть на копійки.

Слід віддати належне сумлінності позицій представників юридичних фірм, оскільки протягом всієї процедури аукціону крок зменшення ціни не становив менше 1 тис. грн, а самі торги перетворилися на цікаву для спостереження тактичну гру між учасниками.

Гра на зниження

Цілком очевидно, що учасники тендеру, знаючи про обов’язкову процедуру редукціону, дещо завищили початкову ціну. Це припущення підтверджується хоча б тим, що представник компанії Le Boeuf Lamb breene & MaeRae LLP, котрий запропонував початкову ціну вдвічі більшу ніж конкуренти, після телефонної консультації із керівництвом різко знизив цінову пропозицію компанії до рівня ціни, запропонованої фірмою «Магістр & Партнери».

Водночас, відчувалася зацікавленість кожної з юридичних фірм-учасниць торгів не просто у виграші за рахунок більшого зниження ціни, ніж це змогли зробити конкуренти, а й у виграші зі збереженням максимально високої ціни. Як відомо, формула оцінювання остаточної пропозиції учасників тендеру передбачає 70% на врахування ціни пропозиції, але 30% умовних балів виділено на кваліфікаційну частину пропозиції, тобто на якість послуг, що планує надавати юридична фірма.

Як напівжартома у розпал редукціонних баталій зазначила голова тендерного комітету, заступник міністра юстиції Валерія Лутковська, кожен із членів тендерного комітету очікує, що вітчизняні юридичні фірми-учасники торгів проявлять патріотизм та високу громадянську позицію і запропонують захищати інтереси України в цій справі безкоштовно. Водночас, нагадала пані Валерія, з державного бюджету не буде виділено жодної додаткової гривні на оплату послуг юридичної фірми, що виграє тендер, якщо виявиться, що видатки фірми перевищили визначену шляхом редукціону остаточну ціну. Отже, кожна юридична фірма-учасниця в процесі зниження ціни повинна зважати на реальні обставини надання юридичних послуг по даній справі, оскільки Міністерство юстиції очікує від фірми-переможниці тендеру тільки позитивних результатів у захисті інтересів української держави.

Остаточна ціна

Після трьох годин редукціонних торгів юридичні фірми-учасниці, врешті-решт, визначились з остаточними пропозиціями. Першими припинили участь в редукціоні представники юридичної і патентної фірми «Грищенко та партнери», визначивши остаточну ціну розміром 2 млн 150 тис. грн (що менше від їх початкової ціни на 400 тис. грн). Другою визначилася з остаточною ціною представник адвокатської контори «Коннов і Созановський», зафіксувавши її на рівні 2 млн 100 тис. грн (що теж менше від їх початкової ціни на 400 тис. грн).

За кілька турів торгів з остаточною ціною практично одночасно визначилась і решта її учасників. Зокрема, остаточна ціна послуг компанії Le Boeuf Lamb breene & MaeRae LLP склала 2 млн 70 тис. грн. Le Boeuf довелось зменшити свою пропозицію на 2 млн 96 тис. грн. Водночас, представник юридичної компанії White & Case зупинилась на ціні 2 млн 69 тис. грн (що менше від їх початкової ціни на 317 тис. грн).

Найменше довелося знижувати ціну представникам юридичної фірми «Магістр & Партнери». Їх остаточна ціна склала 2 млн 67 тис. грн, що лише на 159 тис. 600 грн менше за їх початкову ціну.

Хто з юридичних фірм виграв у даному тактичному протистоянні, чия пропозиція виявиться найбільш привабливою, – покаже рішення тендерного комітету, яке згідно з вимогами Закону він має прийняти не пізніше 15 днів із дня проведення другого етапу торгів.

«Здобутий сьогодні досвід допоможе у майбутньому…»

Валерія ЛУТКОВСЬКА, заступник міністра юстиції, голова тендерного комітету

– Пані Валеріє, скільки тендерів на сьогодні було проведено Міністерством юстиції України за подібною процедурою? Чи задоволені ви їх результатами?

– Справа в тому, що даний тендер є першим, який проводиться Мін’юстом саме за процедурою відкритих двоступеневих торгів. Отже, досвіду в нас у цій площині ще немає. Проте ця форма проведення тендеру вважається нами найбільш відкритою, прозорою, а отже, такою, що не повинна викликати нарікань ні з боку учасників тендеру, ні з боку представників органів державної влади та громадськості. Ми плануємо і в майбутньому проводити тендери саме за такою процедурою.

– Чи бачите ви потребу у вдосконаленні процедури проведення принаймні другого етапу двоступеневих торгів, редукціону?

– Очевидно, ми як державні службовці, як члени тендерного комітету, що отримали досвід проведення таких торгів, можемо мати свою приватну точку зору щодо цього. Проте будь-яке поліпшення процедури двоступеневих торгів, зокрема процедури редукціону, можна встановити лише шляхом внесення змін до відповідних статей Закону України «Про закупівлю товарів, робіт, послуг за державні кошти». Тільки закон нам може вказати подальші перспективи.

Ми маємо діяти виключно відповідно до закону. Іншого бути не може. Водночас, сьогоднішнє засідання тендерного комітету дійсно засвідчило, що процедура редукціону, яка визначена законодавством, може тривати необмежену кількість часу, учасники торгів фактично необмежені у можливостях встановлення кроку редукціону.

Я цілком усвідомлюю, що впродовж сьогоднішньої процедури ми могли дійти до того, що учасники почали б зменшувати ціну кроком 1 грн чи ще менше.

– Чому Міністерство юстиції вирішило вперше проводити тендер шляхом відкритих двоступеневих торгів саме з даної справи?

– Це не залежить від характеру справи, а скоріше від моменту приходу до Мін’юсту нової команди, яка вирішила, що Міністерство юстиції України більше ніколи не буде давати жодних приводів для сумнівів щодо чесності та прозорості проведення тендерів. Отже, як тільки до Мін’юсту надійшла дана справа, було вирішено проводити по ній тендер саме шляхом двоступеневих торгів. Я впевнена, що здобутий сьогодні досвід допоможе у майбутньому проводити подібні торги без будь-яких ускладнень.

– Яким чином Мін’юст проводив раніше тендери із подібних питань?

– Раніше тендери проводилися із залученням обмеженої кількості учасників. Міністерство юстиції на власний розсуд пропонувало їм брати участь у торгах. Отже, попередні тендери не були достатньо відкритими і прозорими. Зараз ми відкриті повністю.

– Скільки учасників першого туру даних торгів дійшли до другого етапу?

– У першому етапі даних торгів брало участь 9 учасників. Двом юридичним фірмам ми одразу повідомили про те, що вони не пройшли перший тур, оскільки подані ними документи не відповідали вимогам тендерної документації. Ще дві фірми добровільно відмовились від участі в торгах. Їхні представники сьогодні були присутні на засіданні тендерного комітету, але як глядачі.

«Будемо чітко дотримуватись закону»

Костянтин КРАСОВСЬКИЙ, заступник голови тендерного комітету

– Пане Костянтине, чому саме ви ведете цей редукціон?

– Я є заступником голови тендерного комітету із закупівлі послуг юридичних фірм. Проте основна моя посада в Міністерстві – директор департаменту з представництва інтересів держави в судах України та закордонних юрисдикційних органах. Отже, даний тендер напряму стосується моїх професійних обов’язків на посаді директора даного департаменту.

– Як довго триває тендер?

– Даний тендер – це двоступеневі торги. Почали ми процедуру 12 березня ц.р., а плануємо закінчити тендер і прийняти остаточне рішення не пізніше 26 травня, оскільки Закон чітко визначив для тендерного комітету 15 днів на прийняття остаточного рішення після завершення другого етапу двоступеневих торгів.

– На які критерії буде орієнтуватися тендерний комітет при остаточному прийнятті рішення і виборі послуг однієї з представлених сьогодні юрфірм?

– Згідно з вимогами до проведення тендеру у вигляді двоступеневих торгів, які визначив Закон про закупівлю товарів, робіт, послуг за державні кошти, тендерним комітетом сформовано низку як кількісних, так і якісних вимог, що обов’язково будуть ураховані при остаточній оцінці поданих пропозицій від юридичних фірм. Таким чином, основою оцінки поданих пропозицій виступає формула, відповідно до якої 70% в остаточній оцінці буде займати саме комерційна пропозиція, а 30% – пропозиція кваліфікаційна.

– Отже, якщо основним критерієм для вибору найбільш прийнятної пропозиції виступає все ж таки її ціна, чи не може виникнути ситуація, за якої тендерний комітет вибере пропозицію, вартість якої для держави буде більшою, ніж мінімальна ціна, яка сформувалася сьогодні?

– Робити прогнози з цього приводу мені б не хотілося, оскільки я не можу передбачити хід засідання тендерного комітету. Проте оцінювати сформовані сьогодні остаточні пропозиції ми будемо чітко дотримуючись закону і виходячи з наявної тендерної документації.