(044) 486–71–56 – Пряма телефонна лінія для допомоги жителям Автономної Республіки Крим, Донецької, Луганської областей та з питань діяльності Міністерства юстиції і підпорядкованих органів.         0–800–213–103 – телефонний номер системи безоплатної правової допомоги для людей, які зазнали кримінального або адміністративного переслідування. Дзвінки зі стаціонарних телефонів в межах України безкоштовні.         «Гаряча» телефонна лінія для працівників органів юстиції АР Крим. Звертатися можна за телефоном: (044) 486-71-56.         До уваги неурядових організацій, вищих навчальних закладів та інших установ! Урядовим уповноваженим у справах Європейського суду з прав людини розроблено анкету для осіб, постраждалих внаслідок порушення їх прав, гарантованих Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, Російською Федерацією на окупованій території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, а також у Донецькій та Луганській областях України, та методичні рекомендації для її заповнення.         До уваги осіб, які бажають звернутися до Європейського суду з прав людини! У зв'язку зі змінами, внесеними до Правила 47 Регламенту Європейського суду з прав людини, з 01 січня 2016 року було оновлено формуляр заяви та пояснювальну нотатку для його заповнення. З вказаними документами Ви можете ознайомитись у рубриці «Захист інтересів держави в Європейському суді» на офіційному сайті Міністерства юстиції України
Розпочав роботу новий сайт Міністерства юстиції України >>
Міністр юстиції України Петренко Павло Дмитрович
Петренко Павло Дмитрович
Міністр юстиції України

20.11.2007. Конкуренція у дії, або як юрфірми змагалися за держзамовлення (Юр. Газета)

Сім ЮФ, змагаючись за представлення інтересів України в інвестиційному спорі, поступаються на 1 млн. грн.

У приміщенні Міністерства юстиції 9 листопада відбувся другий етап двоступеневих торгів щодо закупівлі юридичних послуг для представництва інтересів України в Міжнародному центрі з урегулювання інвестиційних спорів (далі – МЦУІС) під час розгляду справи за позовом австрійської компанії «Альфа Проектхолдинг ГмбХ» до держави Україна

Справа і торги

«Альфа Проектхолдинг ГмбХ» висунула претензії до держави Україна, аргументуючи їх тим, що вона здійснила певні інвестиції у ВАТ «Готель «Дніпро», а згодом, нібито внаслідок дій держави, була позбавлена своїх інвестицій.

Згідно із ЗУ «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти», процедура двоступеневих торгів здійснювалася у два етапи. На першому етапі учасники подали попередні пропозиції без зазначення ціни.

На другому етапі Мін’юст запропонував учасникам, пропозиції яких не було відхилено на першому етапі, надати остаточні тендерні пропозиції із зазначенням ціни.

Процедура розкриття тендерних пропозицій здійснювалася в присутності представників учасників торгів, членів тендерного комітету, представників Міжвідомчої робочої групи та ЗМІ.

Після оголошення комерційної пропозиції всіх учасників розпочалося найцікавіше – відкриті торги між представниками ЮФ-учасників у вигляді редукціону.

Учасники торгів

Учасниками другого етапу стали 7 потужних ЮФ (4 вітчизняні та 3 зарубіжні).

З-поміж них як знані лідери ринку юрпослуг України, так і маловідомі вітчизняному ринку юрфірми: ЮФ «Магістр & Партнери» (Україна), ЮПФ «Грищенко та партнери» (Україна), ЮФ «Василь Кісіль & Партнери» (Україна), АО ЮФ «Лексвел і Партнери» (Україна), ЮФ «White & Case LLP» (Франція), ЮФ «Sidley Austin LLP» (США) та ЮФ «Noerr Stiefenhofer Lutz» (Німеччина).

Ведучою другого етапу торгів стала секретар тендерного комітету Олександра Корнилова.

Виконуючи вимоги ЗУ «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти», пані Корнилова відкрила запечатані конверти з пропозиціями учасників торгів та по черзі оголосила сутність кваліфікаційної та комерційної пропозиції кожної з ЮФ-учасниць.

Після оголошення пропозицій розпочалася безпосередньо процедура редукціону.

200 кроків

Стартовою ціною стала найменша комерційна пропозиція, яку запропонувала вітчизняна ЮФ «Магістр & Партнери» (2 266 146 грн). Тендерний комітет встановив крок торгів розміром 3 тис. грн.

У зв’язку з цим не можемо не висловити щире співчуття пані Корниловій, оскільки вона протягом двох з половиною годин мужньо і стійко вправлялася у математичній вправі під кодовою назвою «мінус три тисячі».

Оскільки стартова ціна містила окрім 2 млн 266 тис. ще й 146 грн, пані Корниловій упродовж редукціону довелося чітко вимовляти ці «сто сорок шість гривень».

Сподіваємося, що ЮФ врахують отриманий досвід і при підготовці своїх комерційних пропозицій до наступних тендерів будуть формувати більш-менш круглі суми без десятків гривень та копійок, проявивши таким чином милосердя до майбутніх ведучих згаданого дійства.

Загалом, торги подолали близько 200 кроків, в результаті чого (як можна пересвідчитися з порівняльної таблиці) ціна комерційної пропозиції зменшилася у різних учасників на суму від 400 тис. грн до 1 млн грн.

Головні торгівельні баталії точилися між представниками 3-х вітчизняних ЮФ: «Магістр & Партнери», «Грищенко та партнери» та «Василь Кісіль & Партнери».

Як можна побачити з підсумкових результатів торгів, ці фірми зупинились практично на однаковій сумі, отже, саме фірма з цієї трійці є найбільш імовірним претендентом на перемогу.

Інші ЮФ наприкінці торгів радше відігравали роль сторонніх спостерігачів за інтригуючим дійством, ніж активних учасників.

Представники згаданих 3-х компаній виявили надзвичайну майстерність у тактиці цінової боротьби, періодично то призупиняючи участь у редукціоні, то знову граючи на пониження. Проте останню, якщо не крапку, то крапочку, вдалося поставити представнику ЮПФ «Грищенко та партнери», який виконав своє завдання, запропонувавши найменшу ціну серед усіх учасників.

Цілком можливо, на тактику ЮПФ «Грищенко та партнери» вплинув досвід участі у попередньому травневому тендері Мін’юсту, коли ця ЮФ зупинилась на найвищий межі комерційної пропозиції серед учасників і в результаті програла іншій ЮФ.

Економія одного мільйона за три з половиною години

Слід зауважити, що ціновий результат процедури редукціону став несподівано низьким не тільки для учасників торгів, але й для самих членів тендерного комітету, які у приватних бесідах висловлювали припущення, що торги зупиняться на сумі близько 1 млн 900 тис. грн.

Зменшення цінової пропозиції аж на 1 млн грн можна вважати свідченням того, що, з одного боку, процедура редукціону справді ефективна і дозволяє зекономити державі значні кошти, а з другого – провідні ЮФ, які бажають зміцнювати свої позиції на ринку юридичних послуг, не зупиняться навіть перед збитками, аби здобути право представляти інтереси держави у міжнародних судових інстанціях.

Отже, попри загальну тривалість процедури торгів (3,5 години без перерви) всі учасники цього заходу отримали бажаний результат, а саме: Мін’юст продемонстрував відкритість тендерної політики та отримав набагато дешевшу цінову пропозицію, ніж можна було сподіватися, а ЮФ змогли реально зважити свої можливості та рішучість у очному публічному змаганні.

БЛІЦ-ІНТЕРВЬ’Ю

Олександра КОРНИЛОВА

Головний спеціаліст, секретар тендерного комітету

Міністерства Юстиції України

– Як ви оцінюєте ефективність процедури редукціону з огляду на інтереси Мін’юсту та держави?

– Досвід проведення двоступеневих торгів показав, що сама процедура редукціону досить недосконала, оскільки є певна плутанина і складність з оголошенням ціни (читайте № 22 ЮГ, С. 4-5 – Авт.).

Окрім цього, процедура проведення двоступеневих торгів обтяжена багатьма формальними діями, передбаченими законодавством, що, в свою чергу, викликає невдоволеність учасників торгів та створює додаткові складнощі для організаторів проведення тендеру.

Сама процедура редукціону дозволяє зекономити державі значні суми коштів, тому її позитивне значення важко переоцінити, однак її можна було б зробити набагато зручнішою як для замовників торгів, так і для їх учасників.

– Ціна комерційної пропозиції обраховувалась мільйонами гривень, проте тендерний комітет встановив крок редукціону розміром 3 тис.грн. Чи можна вважати обґрунтованим такий підхід?

– Справа в тому, що тендерний комітет, приймаючи таке рішення, орієнтувався на досвід попередніх двоступеневих торгів, які відбулися 11 травня 2007 р.

Тоді учасники торгів узагалі не скористалися запропонованим кроком у 1 тис. грн, а одразу перейшли до стадії вільного оголошення ціни. Враховуючи згаданий досвід, тендерний комітет не став значно збільшувати крок редукціону.

Проте торги, що відбулися сьогодні, охарактеризувалися активною участю ЮФ саме у першому покроковому етапі редукціону. Тому, проаналізувавши здобутий досвід, ми, швидше за все, будемо змінювати свій підхід, і в наступних редукціонах крок торгів буде збільшено.

Законодавство не встановлює якихось обмежень щодо визначення кроку торгів, залишаючи вирішення даного питання на розсуд замовника, залежно від вартості робіт.

– Чи можна назвати сьогоднішні торги успішними?

– Робити остаточний висновок зарано, однак навіть поверхневий огляд кваліфікаційної пропозиції ЮФ-учасників тендеру показав, що усі сім ЮФ є досвідченими та високопрофесійними. У тендерного комітету немає упередженого ставлення до жодної з юридичних компаній-учасниць торгів. Ми готові співпрацювати з будь-якою з них, проте встановлена законодавством методика визначення переможця, сподіваюся, дозволить нам обрати найкращу фірму серед учасників.

Олег АЛЬОШИН

Партнер ТОВ «ЮВ «Василь Кисіль & Партнери»

– Ви обрали досить агресивну тактику участі в торгах. Чи є це ознакою серйозної зацікавленості вашої ЮФ в участі у даній справі?

– Справа є цікавою по своїй сутності. Ми трохи обізнані з її обставинами, які є досить складними і заплутаними, а тому – ще більш цікавими.

– Чи є досвід представництва у вашої ЮФ інтересів держави в міжнародних інстанціях?

– Так, є. У тандемі з деякими іншими юридичними фірмами ми представляли інтереси України у 4-5 справах. Також ми представляли інтереси держави у внутрішньому судовому процесі, пов’язаному з відомою трагічною катастрофою літака ТУ-154.

– Як ви оцінюєте тендерну процедуру, що відбулася?

– Ми вперше беремо участь у торгах, які відбуваються за подібною процедурою із використанням редукціону. З точки зору інтересів Мін’юсту, така процедура справді є ефективною, оскільки дозволяє отримати справді найнижчу ціну за послуги юридичної фірми. На мою думку, результати сьогоднішніх торгів є несподівано низькими навіть для членів тендерного комітету. Складно уявити, як у визначені бюджети буде вписуватися ЮФ, котра стане переможцем.

– Остаточна ціна комерційної пропозиції ЮФ у результаті редукціону зменшилася вдвічі. Про що, на вашу думку, свідчить цей факт?

– Даний факт є свідченням великого бажання юридичних фірм вести цю справу і таким чином отримати необхідні рейтингові бали до свого списку професійних перемог, а також здобути позитивний імідж в очах Мін’юсту з метою зміцнення своїх позицій у наступних тендерах.

Розмовляла Лідія Мандич
«Юридична Газета»