(044) 486–71–56 – Пряма телефонна лінія для допомоги жителям Автономної Республіки Крим, Донецької, Луганської областей та з питань діяльності Міністерства юстиції і підпорядкованих органів.         0–800–213–103 – телефонний номер системи безоплатної правової допомоги для людей, які зазнали кримінального або адміністративного переслідування. Дзвінки зі стаціонарних телефонів в межах України безкоштовні.         «Гаряча» телефонна лінія для працівників органів юстиції АР Крим. Звертатися можна за телефоном: (044) 486-71-56.         До уваги неурядових організацій, вищих навчальних закладів та інших установ! Урядовим уповноваженим у справах Європейського суду з прав людини розроблено анкету для осіб, постраждалих внаслідок порушення їх прав, гарантованих Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, Російською Федерацією на окупованій території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, а також у Донецькій та Луганській областях України, та методичні рекомендації для її заповнення.         До уваги осіб, які бажають звернутися до Європейського суду з прав людини! У зв'язку зі змінами, внесеними до Правила 47 Регламенту Європейського суду з прав людини, з 01 січня 2016 року було оновлено формуляр заяви та пояснювальну нотатку для його заповнення. З вказаними документами Ви можете ознайомитись у рубриці «Захист інтересів держави в Європейському суді» на офіційному сайті Міністерства юстиції України
Розпочав роботу новий сайт Міністерства юстиції України >>
Міністр юстиції України Петренко Павло Дмитрович
Петренко Павло Дмитрович
Міністр юстиції України

26.04.2012. Природний відбір адвокатів ("Правовий тиждень")

У рамках реалізації Закону «Про безоплатну правову допомогу» (далі - Закон) основний обов'язок з організації надання безоплатної вторинної правової допомоги покладено на державу, яка для цієї мети залучає адвокатів і пропонує їм відповідну винагороду. Однак не всім, а лише тим, які пройдуть відповідний конкурс. Оскільки питання про проведення конкурсу та його умови є одним із найактуальніших і найдискусійніших в Україні, «Правовий тиждень» вирішив обговорити його з директором Центру правової підтримки та законопроектних робіт при Міністерстві юстиції України Андрієм ВИШНЕВСЬКИМ.

- Андрію Володимировичу, відповідно до Закону «Про надання безоплатної правової допомоги» передбачається надання безоплатної первинної та безоплатної вторинної правової допомоги. Скажіть, будь паска, чому конкурс проводитимуть лише серед адвокатів, які залучатимуться до надання безоплатної вторинної правової допомоги?

Дійсно, відповідно до Закону адвокати можуть бути залучені до надання як безоплатної первинної, так і безоплатної вторинної правової допомоги. Однак головна різниця полягає в тому, що лише безоплатна вторинна правова допомога фінансується коштом державного бюджету.

Також відмінність полягає у механізмі залучення адвокатів до надання первинної та вторинної правової допомоги. Суб'єктами надання первинної правової допомоги є органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, утворені ними спеціалізовані установи з надання первинної правової допомоги, а також юрособи приватного права, наприклад, адвокатські об'єднання. Що ж стосується залучення останніх до надання первинної правової допомоги, то органам місцевого самоврядування Закон дає право для цих цілей виділити у місцевому бюджеті певні кошти і знову ж таки на конкурсній основі обрати юрфірму або адвокатське об'єднання для реалізації відповідного проекту.

Щодо надання безоплатної вторинної правової допомоги, тут ідеться про зовсім інший механізм, відповідно до якого держава має створити мережу центрів із надання вторинної правової допомоги, які, по суті, виконуватимуть суто адміністративні та комунікаційні функції, тобто їх штатні працівники не зможуть безпосередньо надавати громадянам безоплатну вторинну правову допомогу, адже за Законом її можуть надавати лише адвокати, які мають бути відібрані на конкурсній основі. Таким чином, згідно Закону адвокати отримують монополію на здійснення захисту та представництва у судовому процесі суб'єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу,

- Як ви вважаєте, чи доцільна повторна оцінка знань адвоката, адже їхні теоретичні та практичні здібності вже були оцінені відповідною кваліфікаційно-дисциплінарною комісією адвокатури під час іспитів на право зайняття адвокатською діяльністю?

Повторна оцінка знань, звичайно ж, не потрібна, і конкурс не передбачає жодного дублювання кваліфікаційного іспиту. Ми маємо чітко відокремити дві зовсім різні за своєю природою і змістом процедури: перша - це процедура доступу адвоката до своєї професії, яку здійснює виключно кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури через екзаменування юристів, друга - це конкурс на отримання адвокатом, по суті, державного замовлення на надання правової допомоги. У цьому разі конкурсний відбір є природним, адже йдеться про витрачання бюджетних коштів, тобто коштів платників податків, і іншого способу, ніж проведення конкурсу, бути не може.

На мою думку, лукавлять ті, хто стверджує, що конкурс не потрібен, оскільки адвокати повинні мати рівний доступ до права надавати вторинну правову допомогу. Це просто жонглювання поняттями, адже це не є правом адвоката, так само як не є і його обов'язком. Закон покладає цей обов'язок на державу, саме держава має створити для адвокатів стимули, які зроблять цю роботу цікавою для них. Ідеться про рівень оплати послуг, матеріально-технічне забезпечення, тобто можливість користування адвокатами, зокрема, офісними приміщеннями, обладнанням, засобами зв'язку у центрах з надання вторинної правової допомоги.

Маю також запевнити адвокатів, яких цікавить участь у конкурсі, що жодних екзаменаційних білетів, як на кваліфікаційному іспиті, не буде. Таким адвокатам, готуючись до анонімного тестування та співбесіди, варто все оновити в пам'яті, а також знати норми Закону та основні положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 р. Також метою анонімного тестування є перевірка того, як адвокати діятимуть у тій чи іншій ситуації та з'ясування мотивації адвокатів бути залученими до системи надання безоплатної правової допомоги.

- Якщо адвокат не згоден із результатами конкурсу, чи зможе він оскаржити відповідне рішення, і якщо так, то до кого потрібно звертатись, яким чином та у який період?

У даному випадку конкурс - це не змагання, в якому визначають переможців і переможених, це перш за все процес відбору осіб, які хочуть працювати та відповідають кваліфікаційним вимогам до адвокатів, що надаватимуть вторинну правову допомогу. Перед нами не стоїть завдання вивішувати списки тих, хто не пройшов конкурс, чи якимось чином розвивати цю тему. Завдання - насамперед вибрати фахівців, які влаштовуватимуть нас як замовника і яких влаштовуватимуть умови, що ми їх пропонуємо.

Звичайно, якщо адвокат не погодиться з рішенням, відповідно до якого за результатами конкурсу його не буде включено до реєстрів, він зможе оскаржити його до адміністративного суду, як і будь-яке інше рішення органу державної влади, або ж звернутися до Мін'юсту. Що ж стосується терміну такого звернення та отримання відповіді на нього, то, оскільки Законом спеціальні терміни для оскарження не передбачені, адвокати можуть звернутися та отримати відповідь у строки, передбачені Законом «Про звернення громадян».

- Чи планується проведення конкурсу і наступного року? Якщо так, то чи зможуть особи, які не пройшли конкурс у цьому році, ще раз подати заявку?

Ми проводимо конкурс уперше та одночасно на всій території України, оскільки з 1 січня 2013 р. повинні забезпечити надання вторинної правової допомоги особам, затриманим за підозрою у вчиненні кримінального злочину, до яких застосовується адміністративне затримання або арешт, а також маємо забезпечити участь захисника в тих випадках, коли згідно із законодавством вона є обов'язковою. Оскільки в кожній області планується створити центр з надання вторинної правової допомоги, зрозуміло, що для нас надзвичайно важливо забезпечити якомога ширше «покриття».

Що ж стосується наступного року, то конкурс точно буде, хоча б тому, що зараз ми відбираємо адвокатів насамперед для надання правової допомоги у кримінальних справах, а з 1 січня 2014 р. вторинна правова допомога надаватиметься також і в цивільних та адміністративних справах. Взагалі я думаю, що конкурси проходитимуть регулярно, адже має минути кілька років, поки кожен адвокат, який має відповідний інтерес, знайде своє місце у системі надання безоплатної правової допомоги, формат і ступінь залученості до її роботи, а ми - адвокатів, які не лише хочуть, а і можуть якісно і відповідально працювати в цій системі. Тому, на мою думку, конкурс - це гнучкий робочий інструмент, який ми використовуватимемо регулярно для формування, підтримки і оновлення пулу адвокатів, що надають безоплатну вторинну правову допомогу.

- Андрію Володимировичу, скажіть, будь ласка, кілька слів про оплату праці адвокатів, які відповідно до проведеного конкурсу надаватимуть вторинну правову допомогу?

Ми чудово розуміємо, що це питання особливо цікавить адвокатів, і тому сподіваємось, що до кінця терміну прийняття документів на конкурс буде прийнято постанову Кабінету міністрів України «Питання оплати послуг адвокатів, які надають вторинну правову допомогу особам, затриманим в адміністративному або кримінально-процесуальному порядку, а також у кримінальній справах».

Щодо рівня оплати послуг адвокатів, то перш за все наголошу: оплата буде іншою, ніж та, що встановлена з 1999 р. за послуги адвокатів, яких залучають у якості захисників за ст. 47 чинного КПК України. Зокрема, передбачаються два випадки оплати: перший - коли адвокат надає вторинну правову допомогу затриманій особі (без участі у якості захисника у кримінальній справі), другий - коли надається безоплатна вторинна правова допомога у кримінальних справах. У першому випадку оплачуватиметься фактично витрачений час, але який обліковуватиметься тепер за значно спрощеною схемою, крім того, робота у нічний час, у святкові та вихідні дні оплачуватиметься за подвійною ставкою. Щодо кримінальних справ, тут пропонується методика, що базується на умовному розрахунковому часі, який витрачається адвокатом на кримінальну найпростішу справу і становить 20 годин.

Запроваджується також система коефіцієнтів, які дозволяють врахувати рівень складності справи. Наприклад, враховуватиметься тяжкість злочину, кількість епізодів та співучасників злочину, чи використав адвокат усі можливості для захисту прав свого клієнта тощо. Це об'єктивна методика, яка є цікавою для адвокатів, адже враховує особливості кожної справи і ключові чинники, які впливають на її складність і, зокрема, на час, який витрачається адвокатом. Цікава вона і для нас, адже застерігає від приписок. Не секрет, що в більшості країн, у яких діє система оплати праці адвокатів, що надають безоплатну правову допомогу за фактично затрачений час, є серйозні перевитрати коштів, тому що досить важко проконтролювати, скільки часу адвокат витратив, приміром, на вивчення матеріалів справи. Якщо адвокат буде завантажений на 100% свого часу, то на місяць він зможе отримувати в середньому 3-5 тис. грн. з урахуванням сплати податку та єдиного соціального внеску. Це вдвічі більше, ніж, наприклад, оплата праці слідчих у районних управліннях міліції. Також, як свідчить мій особистий досвід спілкування з адвокатами, зокрема, у районах, це ті гроші, за які вони готові працювати. Однак ми в жодному разі не обмежуємо адвокатів у їхньому праві займатися приватною адвокатською практикою.

Додам до сказаного ще кілька слів. По-перше, ми чудово розуміємо, яке важливе та відповідальне завдання стоїть перед нами. Ідеться не лише про реалізацію конституційного права громадян на безоплатну правову допомогу, але й про систему, яка має запрацювати з 1 січня 2013 р. і стане невід'ємною складовою нового кримінального процесу за щойно прийнятим новим КПК України. По-друге, в нашій роботі, і в тому числі у проведенні конкурсу, дуже важливою є позиція громадських організацій адвокатури. Ми системно співпрацюємо та перебуваємо у постійному діалозі зі Спілкою адвокатів України, Асоціацією адвокатів України, Радою адвокатів України, Союзом юристів України. З метою забезпечення прозорості конкурсу члени цих громадських організацій увійшли до складу всіх конкурсних комісій в усіх регіонах. Ми цінуємо їхню думку, адже Міністерство юстиції України відкрите до співпраці з адвокатурою?»