(044) 486–71–56 – Пряма телефонна лінія для допомоги жителям Автономної Республіки Крим, Донецької, Луганської областей та з питань діяльності Міністерства юстиції і підпорядкованих органів.         0–800–213–103 – телефонний номер системи безоплатної правової допомоги для людей, які зазнали кримінального або адміністративного переслідування. Дзвінки зі стаціонарних телефонів в межах України безкоштовні.         «Гаряча» телефонна лінія для працівників органів юстиції АР Крим. Звертатися можна за телефоном: (044) 486-71-56.         До уваги неурядових організацій, вищих навчальних закладів та інших установ! Урядовим уповноваженим у справах Європейського суду з прав людини розроблено анкету для осіб, постраждалих внаслідок порушення їх прав, гарантованих Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, Російською Федерацією на окупованій території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, а також у Донецькій та Луганській областях України, та методичні рекомендації для її заповнення.         До уваги осіб, які бажають звернутися до Європейського суду з прав людини! У зв'язку зі змінами, внесеними до Правила 47 Регламенту Європейського суду з прав людини, з 01 січня 2016 року було оновлено формуляр заяви та пояснювальну нотатку для його заповнення. З вказаними документами Ви можете ознайомитись у рубриці «Захист інтересів держави в Європейському суді» на офіційному сайті Міністерства юстиції України
Розпочав роботу новий сайт Міністерства юстиції України >>
Міністр юстиції України Петренко Павло Дмитрович
Петренко Павло Дмитрович
Міністр юстиції України

19.03.2013. Олександр ЛАВРИНОВИЧ: «Захисник має прибути до затриманого протягом двох годин»


В Україні ще є міста й райони, у яких до надання безоплатної правової допомоги поки що не залучено жодного фахівця. Про те, як ситуація може змінитися найближчим часом, розмовляємо з міністром юстиції Олександром ЛАВРИНОВИЧЕМ.

— Із 1 січня відкрилися центри безкоштовної правової допомоги громадянам. Як оцінюєте перші місяці їхньої роботи? Ідея себе виправдала?

— Одразу зверну увагу, що неправильно було говорити про безкоштовну правову допомогу. Система, яка почала діяти з нуля годин 1 січня цього року, — це система безоплатної правової допомоги, а якщо бути ще точнішим, система правової допомоги, гарантованої Конституцією.

У державному бюджеті на 2013 рік передбачено понад 51 мільйон гривень на оплату послуг адвокатів, залучених до надання таких послуг, на функціонування й розвиток мережі центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги.

Із початку року 27 таких центрів почали діяти в АР Крим, в областях, містах Києві та Севастополі. Вони забезпечують цілодобове надання правової допомоги, для чого на конкурсній основі було дібрано та включено до відповідних реєстрів 2587 адвокатів. Вони працюють на підставі доручень, виданих центрами.

Для інформування центрів органами, уповноваженими здійснювати затримання, а також приймати рішення захисника за призначенням у кримінальному процесі було організовано цілодобовий загальноукраїнський єдиний телефонний номер та додаткові локальні номери для кожного центру.

Лише протягом першого місяця центри опрацювали понад 40 тисяч телефонних дзвінків. Отже, люди отримують допомогу, яка їм потрібна, а це найкраща оцінка роботи таких центрів.

До речі, щоб отримати допомогу адвоката, людині не потрібно нікуди самостійно телефонувати. Повідомлення центри приймають саме від службових осіб органів, уповноважених здійснювати адміністративне затримання, або затримання згідно з дорученням правоохоронних органів або органів досудового розслідування.

Нині працює 27 центрів, що забезпечують цілодобове надання правової допомоги. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

— Що робити, якщо таку інформацію службові особи не повідомили?

— Якщо протягом двох годин з моменту фактичного затримання адвокат не прибув, слід вимагати у службових осіб органу, який провів затримання, інформацію про його прізвище і час, коли очікується його прибуття. У них така інформація є. В екстрених випадках порушення права на гарантованого державою захисника затримана особа або її законні представники можуть зателефонувати на згаданий номер, їхню інформацію центр перевірить, і буде вжито заходів для реалізації права на захист.

— Ви не раз підкреслювали, що в реєстр адвокатів, які можуть надавати такі послуги, внесено найкомпетентніших фахівців. Скільки держава може заплатити адвокатові, який звик отримувати за засідання щонайменше 100—200 доларів?

— Де година коштує 100—200 доларів? У Стрийському, в Попільнянському чи в Житомирському районах? Життя триває на всій території країни, не тільки в Києві. Те, що сьогодні закладено в державний бюджет і передбачено з тарифікації роботи цих адвокатів, — це подекуди більше, ніж гонорари, які вони мають за договорами.

Так, орієнтовна розрахункова винагорода адвоката за надання правової допомоги особам, затриманим в адміністративному порядку, становитиме 90 гривень за виїзд у робочі дні та 180 гривень у нічний час, вихідні й святкові дні. За надання правої допомоги особам, затриманим у кримінальному процесуальному порядку, — 495 та 990 гривень відповідно. За надання правової допомоги в одному кримінальному впровадженні середньої складності — приблизно 2349 гривень. Окрім того, передбачено відшкодування адвокатові вартості проїзду до затриманих в адміністративному та кримінальному процесуальному порядку і в зворотному напрямку.

— За якими критеріями добирали фахівців?

— У 2012 році проведено два конкурси, за результатами яких до реєстрів дібрано більш як 2500 адвокатів. Нині Міністерство юстиції оголосило третій конкурс з підбору адвокатів, які перебувають у відповідних реєстрах.

У країні залишаються міста й райони, у яких до надання безоплатної вторинної правової допомоги не залучено жодного адвоката. Конкурс спрямований на з’ясування мотивації претендентів, а також перевірку їхніх знань у сфері кримінально-процесуального законодавства, законодавства про безоплатну правову допомогу та питань захисту основоположних прав і свобод людини, їхніх теоретичних знань і практичних умінь. Особливість третього конкурсу — збільшений порівняно з другим конкурсом прохідний бал для адвокатів — 3,5 проти 3 балів відповідно. Це означає, що адвокат, який має менш як два роки стажу, не зможе потрапити у систему. Я впевнений, що планка вимог для адвокатів, які долучаються до роботи в системі, й надалі підвищуватиметься.

Для підвищення компетенції адвокатів сприяємо й активному обміну досвідом. Уже сьогодні вони активно обговорюють найцікавіші випадки та стратегії захисту, обрані ними, консультуються з колегами.

Оскільки центри державні, вони створюють також відчутний захист для системи, що тільки-но починає зароджуватися, наприклад, істотно полегшують комунікацію між правоохоронними органами та адвокатами під час виконання останніми доручень, зокрема у випадках спроб недопуску адвокатів до підзахисного або невиконання можливості для конференційного побачення з клієнтом.

ДОСЬЄ «УК»

Олександр ЛАВРИНОВИЧ. Народився 1956 р. в Овручі на Житомирщині. Освіта вища. За фахом фізик, юрист, кандидат технічних наук, кандидат юридичних наук. Народний депутат України ІІ—ІV та VІ—VІІ скликань. У 2002—2005 і 2006—2007 роках — міністр юстиції. З вересня 2008 по березень 2010 р. — перший заступник Голови Верховної Ради. З березня 2010 р. — міністр юстиції.