(044) 486–71–56 – Пряма телефонна лінія для допомоги жителям Автономної Республіки Крим, Донецької, Луганської областей та з питань діяльності Міністерства юстиції і підпорядкованих органів.         0–800–213–103 – телефонний номер системи безоплатної правової допомоги для людей, які зазнали кримінального або адміністративного переслідування. Дзвінки зі стаціонарних телефонів в межах України безкоштовні.         «Гаряча» телефонна лінія для працівників органів юстиції АР Крим. Звертатися можна за телефоном: (044) 486-71-56.         До уваги неурядових організацій, вищих навчальних закладів та інших установ! Урядовим уповноваженим у справах Європейського суду з прав людини розроблено анкету для осіб, постраждалих внаслідок порушення їх прав, гарантованих Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, Російською Федерацією на окупованій території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, а також у Донецькій та Луганській областях України, та методичні рекомендації для її заповнення.         До уваги осіб, які бажають звернутися до Європейського суду з прав людини! У зв'язку зі змінами, внесеними до Правила 47 Регламенту Європейського суду з прав людини, з 01 січня 2016 року було оновлено формуляр заяви та пояснювальну нотатку для його заповнення. З вказаними документами Ви можете ознайомитись у рубриці «Захист інтересів держави в Європейському суді» на офіційному сайті Міністерства юстиції України
Розпочав роботу новий сайт Міністерства юстиції України >>
Міністр юстиції України Петренко Павло Дмитрович
Петренко Павло Дмитрович
Міністр юстиції України

ОСОБЛИВОСТІ ОПОДАТКУВАННЯ ДОХОДІВ ФІЗИЧНИХ ОСІБ

1. Основні положення Закону України "Про податок на доходи фізичних осіб".

З 1 січня 2004 року набрав чинності Закон України "Про податок на доходи фізичних осіб", який містить багато нового та стосується кожного громадянина.

Насамперед цей Закон поставив всіх громадян незалежно від розміру отриманого доходу в рівні умови, запровадивши єдину основну ставку оподаткування, яка діятиме до 31 грудня 2006 року, в розмірі 13 %, а починаючи з 1 січня 2007 року - 15%.

Запроваджена ставка оподаткування є одним із кроків до зменшення податкового тиску на громадян та методом розширення бази оподаткування.

Нагадаємо, що доходи фізичних осіб, отримані за місцем основної роботи, до 1 січня 2004 року підлягали оподаткуванню за прогресивною шкалою ставок прибуткового податку з громадян (від 10 до 40 відсотків). Доходи, отримані громадянами не за основним місцем роботи оподатковувались за єдиною ставкою - 20 відсотків.

Разом з цим, крім основної ставки 13% (15%), вказаним Законом запроваджено також інші ставки оподаткування.

Так, застосовуються окрема ставка оподаткування до грошових та майнових призів, виграшів в азартні ігри, розіграшів, розмір якої в 2004 році становить 26 %, а з 2007 року – 30% (подвійний розмір основної ставки). При цьому не підлягають оподаткуванню виграші у державну лотерею в грошовому виразі.

З 1 січня 2005 року підлягає оподаткуванню вартість отриманої спадщини та подарунку за ставками в залежності від ступеня споріднення, виду і вартості майна в розмірах 0%, 5%, 13%, 26%.

Також оподатковуються з 1 січня 2005 року доходи від операцій з продажу об’єктів нерухомого майна (за ставками 1%, 5%, 13% в залежності від періоду його придбання та інших умов, визначених законом), а також операцій, пов’язаних з іпотечним житловим кредитуванням

Проценти на депозит (вклад) у банках чи небанківських фінансових установах, процентні або дисконтні доходи за ощадними сертифікатами (за ставкою в розмірі 5%) оподатковуватимуться починаючи з 1 січня 2010 року.

З метою створення рівних умов оподаткування для всіх платників податку скасовано пільги з оподаткування за професійною ознакою. Так, з 1 січня 2004 року мають сплачувати податок з доходів фізичних осіб працівники сільськогосподарських підприємств, підприємств атомної енергетики, військовослужбовці та інші.

При цьому суми податку, що утримуватимуться з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, особами рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ у зв’язку з виконанням обов’язків несення служби, спрямовуються виключно на виплату рівноцінної та повної компенсації втрат доходів цієї категорії громадян.

2. Податковий кредит.

Безперечною особливістю для громадян, визначеною в новому законі, є встановлення права платника податку на податковий кредит за наслідками звітного податкового року, який є сумою витрат, фактично понесених платником податку у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у резидентів - фізичних або юридичних осіб протягом звітного року (крім витрат на сплату податку на додану вартість та акцизного збору). На суму податкового кредиту дозволяється зменшення суми загального річного оподатковуваного доходу.

До складу податкового кредиту громадянин може включити фактично понесені ним протягом звітного року витрати на:

    - частину процентів, сплачених ним за іпотечним кредитом з 1 січня 2005 року;
    - суму коштів або вартість майна, переданих у вигляді пожертвувань або благодійних внесків неприбутковим організаціям, зареєстрованим в Україні;
    - суму власних коштів сплачених громадянином на користь закладів охорони здоров’я для компенсації вартості послуг з його лікування та лікування члена його сім’ї першого ступеня споріднення, у тому числі на придбання ліків, донорських компонентів, протезно-ортопедичних пристосувань, у розмірах, що не покриваються виплатами з фонду загальнообов’язкового медичного страхування (після прийняття Закону про загальнообов’язкове медичне страхування). Ця норма набере чинності з початку року, наступного за роком набрання чинності Законом про загальнообов"язкове медичне страхування;
    -суму коштів, сплачених в оплату вартості навчання на користь освітніх закладів середньої професійної або вищої форми навчання самого громадянина або іншого члена його сім"ї першого ступеня споріднення;
    - суми витрат платника податку на власний рахунок страхових внесків, страхових премій страхувальнику резиденту за договорами довгострокового страхування життя та недержавного пенсійного страхування як такого платника податку, так і членів його сім"ї першого ступеня споріднення.

Звертаємо увагу на те, що до податкового кредиту включаються тільки ті фактично понесені витрати, які підтверджені платником податку документально, а саме: фіскальним або товарним чеком, касовим ордером, товарною накладною, іншими розрахунковими документами або договором, які ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) та визначають суму таких витрат. Також податковий кредит може бути нарахований лише резидентом, що має індивідуальний ідентифікаційний номер. Загальна сума нарахованого податкового кредиту не може перевищувати суми загального оподатковуваного доходу платника податку, одержаного протягом звітного року як заробітна плата.

Так, по закінченні 2004 року платник податку може скористатися податковим кредитом за такими витратами:

    - пожертвування або благодійні внески;
    - навчання;
    - страхові внески за договорами довгострокового страхування життя;
    - усиновлення дитини.

Також платник податку має право включити до складу податкового кредиту кошти, внесені ним на його пенсійний рахунок, відкритий в уповноважених холдинговою компанією „Київміськбуд" банках відповідно до Закону України „Про проведення експерименту в житловому будівництві на базі компанії „Київміськбуд" (за винятком випадків, коли кошти знімаються вкладником з пенсійного рахунку з порушенням умов, зазначених у договорі пенсійного вкладу).

3. Податкова соціальна пільга.

Як і раніше, платник податку має право на зменшення суми загального місячного оподатковуваного доходу. Однак замість неоподатковуваного мінімуму доходів громадян введено поняття "податкової соціальної пільги". Вона застосовується до доходу, нарахованого на користь платника податку протягом звітного податкового місяця як заробітна плата (інші прирівняні до неї відповідно до законодавства виплати, компенсації та відшкодування), якщо його розмір не перевищує суми, яка дорівнює сумі місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженої на 1,4 та округленої до найближчих 10 гривень. При цьому якщо платник податку отримує доходи у вигляді заробітної плати за час відпустки, то з метою визначення граничної суми доходу, що дає право на отримання податкової соціальної пільги, такі доходи (їх частина) відносяться до відповідних податкових періодів їх нарахування.

Податкова соціальна пільга надається:

    а) у розмірі, що дорівнює одній мінімальній заробітній платі будь-якому платнику податку;
    б) у розмірі, що дорівнює 150 відсоткам мінімальної заробітної плати - платнику податку, який:
      - є самотньою матір’ю або самотнім батьком (опікуном, піклувальником) - у розрахунку на кожну дитину віком до 18 років;
      - утримує дитину-інваліда - у розрахунку на кожну дитину віком до 18 років;
      - має троє чи більше дітей віком до 18 років -у розрахунку на кожну таку дитину;
      - є вдівцем або вдовою;
      - є особою, віднесеною законом до 1-ої або 2-ої категорії осіб, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, включаючи осіб, нагороджених грамотами Верховної Ради УРСР у зв’язку з їх участю в ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи;
      - є учнем, студентом, аспірантом, ординатором, ад’юнктом;
      - є інвалідом І або ІІ групи, у тому числі з дитинства;
      - є особою, якій присуджено довічну стипендію як громадянину, що зазнав переслідувань за правозахисну діяльність, включаючи журналістів;

    в) у розмірі, що дорівнює 200 відсоткам мінімальної заробітної плати - платнику податку, який є:
      - особою, що є Героєм України, Героєм Радянського Союзу, Героєм Соціалістичної Праці або повним кавалером ордена Слави чи ордена Трудової Слави;
      - учасником бойових дій під час Другої світової війни або особою, яка у той час працювала в тилу, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";
      - колишнім в’язнем концтаборів, гетто та інших місць примусового утримання під час Другої світової війни або особою, визнаною репресованою чи реабілітованою;
      - особою, яка була насильно вивезена з території колишнього СРСР під час Другої світової війни на територію держав, що перебували у стані війни з колишнім СРСР або були окуповані фашистською Німеччиною та її союзниками;
      - особою, яка перебувала на блокадній території колишнього Ленінграда (Санкт-Петербурга, Російська Федерація) у період з 8 вересня 1941 року по 27 січня 1944 року.

При цьому слід враховувати, що на перехідний період (2004-2006 рр.) установлюються такі розміри податкової соціальної пільги:

    - 30 відсотків мінімальної заробітної плати -протягом 2004 року;
    - 50 відсотків мінімальної заробітної плати -протягом 2005 року;
    - 80 відсотків мінімальної заробітної плати -протягом 2006 року.

З 1 січня 2007 року розмір податкової соціальної пільги становитиме 100 відсотків мінімальної заробітної плати.

Якщо платник податку має право на застосування податкової соціальної пільги з двох і більше підстав, податкова соціальна пільга застосовується один раз з підстави, що передбачає її найбільший розмір.

Варто також зауважити, що податкова соціальна пільга застосовується до нарахованого місячного доходу платнику податку як заробітна плата лише за одним місцем його нарахування (виплати). При цьому платник податку подає працедавцю заяву про самостійне обрання місця застосування податкової соціальної пільги.

4. Оподаткування фізичної особи - суб’єкта підприємницької діяльності.

Оподаткування доходів, отриманих фізичною особою від продажу нею товарів (надання послуг, виконання робіт) у межах її підприємницької діяльності без створення юридичної особи, а також фізичною особою, яка сплачує ринковий збір, здійснюється за правилами, встановленими спеціальним законодавством з цих питань.

До набрання чинності спеціального закону з питань оподаткування фізичних осіб - суб’єктів підприємницької діяльності продовжує дію розділ ІV Декрету Кабінету Міністрів України від 26.12.1992 р. № 13-92 "Про прибутковий податок з громадян" у частині оподаткування доходів фізичних осіб від зайняття підприємницькою діяльністю. При цьому варто зазначити, якщо фізична особа - суб’єкт підприємницької діяльності або фізична особа, яка сплачує ринковий збір, отримує інші доходи (доходи, які вона одержує поза межами своєї підприємницької діяльності або торгівлі на ринку), то такі доходи оподатковуються за загальними правилами, встановленими Законом України „Про податок на доходи фізичних осіб" для платників податку, що не є такими суб’єктами підприємницької діяльності.

Заступник директора Департаменту фінансового
законодавства - начальник управління з питань
оподаткування та зовнішньоекономічної діяльності
Міністерства юстиції України О.М. Ференс