(044) 486–71–56 – Пряма телефонна лінія для допомоги жителям Автономної Республіки Крим, Донецької, Луганської областей та з питань діяльності Міністерства юстиції і підпорядкованих органів.         0–800–213–103 – телефонний номер системи безоплатної правової допомоги для людей, які зазнали кримінального або адміністративного переслідування. Дзвінки зі стаціонарних телефонів в межах України безкоштовні.         «Гаряча» телефонна лінія для працівників органів юстиції АР Крим. Звертатися можна за телефоном: (044) 486-71-56.         До уваги неурядових організацій, вищих навчальних закладів та інших установ! Урядовим уповноваженим у справах Європейського суду з прав людини розроблено анкету для осіб, постраждалих внаслідок порушення їх прав, гарантованих Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, Російською Федерацією на окупованій території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, а також у Донецькій та Луганській областях України, та методичні рекомендації для її заповнення.         До уваги осіб, які бажають звернутися до Європейського суду з прав людини! У зв'язку зі змінами, внесеними до Правила 47 Регламенту Європейського суду з прав людини, з 01 січня 2016 року було оновлено формуляр заяви та пояснювальну нотатку для його заповнення. З вказаними документами Ви можете ознайомитись у рубриці «Захист інтересів держави в Європейському суді» на офіційному сайті Міністерства юстиції України
Розпочав роботу новий сайт Міністерства юстиції України >>
Міністр юстиції України Петренко Павло Дмитрович
Петренко Павло Дмитрович
Міністр юстиції України

ПРОТОКОЛ № 1 засідання Комісії з питань державної політики у сфері виконання кримінальних покарань

Місце засідання:

Міністерство юстиції України, м. Київ, пров. Рильський, 10, зала засідань

Дата і час проведення:

2 червня 2014 року, 12:00 – 13:30

Присутні:

представники Комісії, персональний склад якої затверджено наказом Міністерства юстиції України від 12.05.2014 № 103/7:
Петренко П.Д. (Голова Комісії), Старенький С.Є. (заступник Голови Комісії), Клиша В.І. (секретар Комісії), члени комісії: Рябошапка Р.Г., Севостьянова Н.І., Ошовський В.І., Артеменко І.О., Пацкан В.В., Мартиненко С.В., Кудлай П.О., Сокоренко М.С., Ліньова І.І., Штанько І.В., Мукшименко А.П., Багіров Е.С., Дуднік І.В., Бадира В.А., Яблонська Т.С.

Запрошені від Міністерства юстиції України:

Алексєєв І.С., заступник Міністра юстиції України – керівник апарату

Головуючий засідання:

Петренко П.Д. – Міністр юстиції України, Голова Комісії з питань державної політики у сфері виконання кримінальних покарань

Секретар засідання:

Клиша В.І. – начальник управління зовнішніх комунікацій апарату Державної пенітенціарної служби України

Порядок денний:

1. Про результати проведення службових розслідувань за фактами порушень прав людини під час виконання і відбування кримінальних покарань та тримання під вартою, виявлених під час візиту до України представниками Європейського комітету з питань запобігання катуванням чи нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню, відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 23 квітня 2014 року № 741/К та заходи щодо недопущення подібних випадків у подальшому.
(Старенький С.Є.)

2. Про стан конституційних прав засуджених та осіб, узятих під варту, які перебувають у місцях несвободи Автономної Республіки Крим, та організаційно-практичні заходи, спрямовані на забезпечення прав цієї категорії осіб. Виконання Закону України "Про амністію у 2014 році" на території АР Крим. Перспективи адаптації кримінально-виконавчого законодавства до законодавства ЄС.
(Петренко П.Д.)

3. Про персональний склад робочих (мобільних) груп Комісії з питань дотримання прав людини під час виконання і відбування кримінальних покарань та тримання під вартою; про графік перевірок установ виконання покарань та слідчих ізоляторів.
(Петренко П.Д.)

4. Про пріоритети Державної пенітенціарної служби України з реформування Державної кримінально-виконавчої служби України на 2014 рік (протокольно).
(Старенький С.Є.)

1. Про результати проведення службових розслідувань за фактами порушень прав людини під час виконання і відбування кримінальних покарань та тримання під вартою, виявлених під час візиту до України представниками Європейського комітету з питань запобігання катуванням чи нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню, відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 23 квітня 2014 року № 741/К та заходи щодо недопущення подібних випадків у подальшому.

СЛУХАЛИ: Петренка П.Д., який рекомендував погодитися із запропонованим порядком денним засідання Комісії з питань державної політики у сфері виконання кримінальних покарань (далі – Комісія) і заслухати звіт Голови ДПтС України Старенького С.Є. про перші результати проведених службових розслідувань за фактами порушень прав людини під час виконання і відбування кримінальних покарань та тримання під вартою, виявлених під час візиту до України представниками Європейського комітету з питань запобігання катуванням чи нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню. Внесено пропозицію обговорити формат роботи Комісії. Також зазначено, що на сьогодні Державна пенітенціарна служба України не зорієнтована на перевиховання людей, залишилися рудименти пострадянської системи, що не дають можливості людині повернутися у суспільство до нормального життя після звільнення з місць позбавлення волі. Наголошено на необхідності визначення новацій і пріоритетів у роботі пенітенціарної служби, обговорення стану справ з адаптації Кримінально-виконавчого кодексу України до європейських стандартів, обговорення проекту графіка перевірок установ виконання покарань та слідчих ізоляторів робочими (мобільними) групами Комісії і його схвалення, звернення особливої уваги на необхідність сприйняття думки громадськості з пенітенціарних питань, побудови пенітенціарної служби на принципах відкритості.

ВИСТУПИЛИ: Старенький С.Є., який поінформував учасників засідання, що на виконання наказу Міністра юстиції України від 23.04.2014 №741/К та його доручення від 28.04.2014 № 6.2-48/990 у період із 24 по 29 квітня 2014 року комісіями від апарату ДПтС України проведено службові розслідування діяльності Дніпропетровського й Одеського слідчих ізоляторів та Криворізької установи виконання покарань (№ 3). Відповідно до пункту 5 протоколу Кабінету Міністрів України від 23.04.2014 № 23 і запиту Генеральної прокуратури України від 05.05.2014 № 16-291вих-14 14 травня 2014 року до Генеральної прокуратури України передано матеріали службових розслідувань для вивчення. 23 травня 2014 року завершено проведення додаткового службового розслідування стосовно призначення на посаду оперуповноваженого в особливо важливих справах Дніпропетровського територіального відділу внутрішньої безпеки та протидії корупції, колишнього оперуповноваженого оперативного відділу Криворізького, на той час, слідчого ізолятора (№ 3) (він проходить у параграфі 12 Доповіді ЄКПТ 2013 року). Із 23 квітня 2014 року залишаються відстороненими від займаних посад начальники Дніпропетровського слідчого ізолятора і Криворізької установи виконання покарань № 3. Також упродовж жовтня 2013 – травня 2014 років Генеральною прокуратурою України організовано і взято участь у проведенні перевірок з цих питань у Криворізькій УВП № 3, Дніпропетровському та Одеському СІЗО, Олексіївській ВК № 25 та Стрижавській ВК № 81, а також в порядку контролю – у травні 2014 року в Стрижавській виправній колонії № 81. У зв’язку з відсутністю даних щодо наявності ознак кримінальних правопорушень з вищевикладених питань відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань не вносилися та досудове розслідування не здійснювалося. Випадків укриття кримінальних правопорушень прокурорськими перевірками не встановлено. Скарг щодо неправомірних дій адміністрації установи, порушення конституційних прав в’язнів, а також щодо побиття, катування чи іншого жорстокого поводження з ними працівниками установ не надходило. Зауваження ЄКПТ розглянуті на засіданні колегії ДПтС 16 травня 2014 року, а попередні зауваження ЄКПТ 2013 року – 1 листопада 2013 року. За результатами візиту ЄКПТ у 2013 році притягнуто до дисциплінарної відповідальності 29 працівників Криворізької установи виконання покарань (№ 3) та Одеського слідчого ізолятора. Ситуація навколо вирішення проблемних питань, зазначених у Доповіді ЄКПТ, поступово поліпшується, проте значна кількість з них потребує усунення через внесення змін у національне законодавство.

ВИРІШИЛИ:

1. Взяти до відома інформацію про результати проведених службових розслідувань. Забезпечити належне виконання рекомендацій, викладених у Доповіді ЄКПТ, за результатами їх візиту в Україну у жовтні 2013 року. Включити установи виконання покарань та слідчі ізолятори, які були перевірені під час візиту представників ЄКПТ у жовтні 2013 року, до графіка перевірок установ виконання покарань та слідчих ізоляторів робочими (мобільними) групами Комісії.
Міністерство юстиції України, ДПтС України
Постійно

2. Про стан конституційних прав засуджених та осіб, узятих під варту, які перебувають у місцях несвободи Автономної Республіки Крим, та організаційно-практичні заходи, спрямовані на забезпечення прав цієї категорії осіб. Виконання Закону України "Про амністію у 2014 році" на території АР Крим. Перспективи адаптації кримінально-виконавчого законодавства до законодавства ЄС.

СЛУХАЛИ: Петренка П.Д., який поінформував про прийнятий Верховною Радою України Закон України "Про амністію у 2014 році", який поступово виконується. Разом з тим проблемним є його застосування щодо засуджених, які перебувають на території АР Крим. Більше 200 осіб мають право на застосування щодо них цього закону та бути амністованими. Відповідно до Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" змінено територіальну підсудність судових справ, підсудних розташованим на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя. Зазначені справи нині розглядаються в м. Києві, ця робота координується Апеляційним судом м. Києва. У зв’язку з цим вже є справи засуджених стосовно порушення права засуджених бути амністованими, що розглядаються в Апеляційному суді м. Києва. Для України наявність рішень щодо порушення права засуджених бути амністованими є приводом подання скарг до Європейського суду з прав людини з об’єктом оскарження "незаконне тримання в ув’язненні". У такий спосіб можна звільнити від ув’язнення громадян, які мають на те право, або перемістити їх на територію України. Це питання на контролі Міністерства юстиції України, Генеральної прокуратури України і ДПтС України. Важливим кроком держави є набуті чинності 7 травня 2014 року зміни до Кримінально-виконавчого кодексу України, відповідно до яких суттєво поліпшено правовий статус засуджених. Зокрема, надано право засудженому на допуск до нього будь-якого лікаря, право на безперервний сон, заборонено спільне розміщення раніше засуджених і вперше засуджених та хворих на туберкульоз, надано необмежений доступ до телефону й Інтернету, визначено право засуджених працювати, а не обов’язок на працю. Це перші кроки у цій площині й Уряд у змозі їх реалізувати.

ВИСТУПИЛИ:

Багіров Е.С., який вніс пропозицію створити додаткову робочу групу для роботи по АР Крим.

Петренко П.Д., який звернув увагу учасників засідання на державницьку принциповість у цілісності й неподільності України. Він зауважив, що територія АР Крим є територією України, проте, коли порушуються права громадян України, першочергова увага повинна приділятися їх поновленню і гарантуванню. При Міністерстві юстиції України працює відповідна експертна рада з цього питання, яка може у взаємодії з Комісією бути учасником у посиленні роботи з напрацювання пропозицій стосовно пошуку механізмів поновлення прав громадян АР Крим, у т.ч. й осіб, які перебувають у місцях позбавлення волі. Необхідно використовувати потенціал Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. Там, де необхідно, готувати матеріали для подання до Європейського суду з прав людини.

Багіров Е.С., який вніс пропозицію щодо його особистої готовності виїхати до АР Крим.

Яблонська Т.С., яка поінформувала про існуючий "кадровий голод" у пенітенціарній службі. Перед тим як говорити про перебудову пенітенціарної системи, необхідно починати з персоналу. Є велика проблема з медичним персоналом пенітенціарних установ, пов’язана з низькою заробітною платою. У створенні окремої робочої групи для роботи по АР Крим немає потреби.

Бадира В.А., яка звернула увагу учасників засідання на низку правових колізій у національному кримінально-виконавчому законодавстві. Проблемним є питання щодо нерівнозначного права розподілу вислуги років персоналу між керівною ланкою та тими, хто працює на місцях, віддавши перевагу тим, хто безпосередньо працює із засудженими, хворими засудженими й тими, які мають високий ризик небезпеки, тощо. Низькою є заробітна плата персоналу рядового і молодшого начальницького складу, начальників відділень соціально-психологічної служби установ. Зазначено про необхідність визначення кадрів, яким надавати перевагу, та визначитися з навчальними закладами, які будуть задовольняти ці потреби. Повертаючись до Кримінально-виконавчого кодексу України, вона зазначила про певні правові колізії та реальність реалізації матеріальних норм кримінально-виконавчого законодавства. Зокрема, це стосується статей 107 і 122 КВК, а також статті 111 КВК на предмет її суголосності зі статтею 22 Конституції України, яка передбачає неприпустимість звуження існуючих прав громадян за змістом і обсягом. Потребує уваги питання щодо побачення з адвокатом, яке може передбачати можливість спілкування за столом, реалізації права засуджених на розумну комунікацію із зовнішнім світом, наприклад через Інтернет.

Петренко П.Д., який вніс пропозицію доцільності розгляду підготовлених проектів нормативно-правових актів, що стосуються кримінально-виконавчого законодавства, на засіданні Комісії, звернувши при цьому увагу учасників засідання на "небажаність симуляції" роботи у цій справі. Зазначив про необхідність долучати до цієї роботи практичних працівників, виключивши із законодавства так звані мертві норми. Щодо питань персоналу, то ця проблема стосується не лише ДПтС України. Люди, які працюють в агресивному середовищі, повинні бути більш захищеними і мати достойну заробітну плату. У зв’язку з цим Міністром надано доручення щодо напрацювання протягом 2-х місяців пропозицій щодо удосконалення матеріально-технічного забезпечення персоналу ДПтС України для внесення відповідних змін до бюджету. Він зазначив, що при конкретних вимогах до персоналу йому необхідно забезпечувати достатній рівень соціального захисту і гарантій. У разі наявності системних проблем у кадровому питанні будуть прийматися необхідні рішення.

Багіров Е.С., який запропонував створити робочу групу з адаптації національного кримінально-виконавчого законодавства до законодавства ЄС. Вніс клопотання щодо необхідності виділення відповідного приміщення для роботи.

Мукшименко А.П., яка поінформувала, що раніше питаннями удосконалення механізмів громадського контролю опікувалася Міжнародна громадська організація "PRI". Звернула водночас увагу на те, що в Україні є організаційно-правовий інститут "спостережні комісії", що аналогічно існує в Російській Федерації. Робота цих комісій регламентується законодавством як в Україні, так і в Росії. До зазначених комісій мають право входити представники громадськості. Вона запропонувала використати інститут "спостережних комісій" для контактів із засудженими, які перебувають на території АР Крим.

Петренко П.Д., який зазначив, що ідея цікава, проте слід бути дуже акуратним, щоб такими діями Україна опосередковано не створила умови для сприйняття Російською Федерацією того, що АР Крим не належить до території Україні.

Багіров Е.С., який вніс пропозицію щодо необхідності визначення контактної особи від Міністерства юстиції України з питань по АР Крим.

Петренко П.Д., який визначив контактною особою від Міністерства юстиції України Алексєєва І.С. (заступник Міністра юстиції України – керівник апарату).

Пацкан В.В., який заявив про готовність Комітету Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин в участі для вирішення проблемних питань. Він зазначив про готовність сприяння активному залученню правових можливостей Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.

Петренко П.Д., який зазначив про обов’язковість погодження питання залучення представників Секретаріату Омбудсмана з Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини Лутковською В.В.

Севастьянова Н.І., яка зазначила, що врегулюванням організаційних проблем, пов’язаних із захистом прав громадян, які перебувають на території АР Крим, Міністерство юстиції України опікується понад 2 місяці. Стосовно ступеня об’єктивності отриманої інформації від третіх осіб у разі перебування на території АР Крим, то це є малоймовірним. Також вона додала, що необхідно планувати роботу системно, а не підлаштовуючись під інтереси третіх осіб.

Петренко П.Д., який додав, що у разі якщо представникам робочої групи щодо забезпечення прав засуджених та осіб, узятих під варту, які перебувають на території АР Крим, буде відмовлено, це може бути підставою звернення до Європейського суду з прав людини. До цієї роботи можна залучати активістів, які постійно працюють у рамках Ініціативи «Крим SOS».

ВИРІШИЛИ:

1. Підготувати проект наказу Міністерства юстиції України щодо створення робочих груп з питань адаптації національного кримінально-виконавчого законодавства до законодавства ЄС та напрацювання пропозицій щодо захисту прав засуджених та осіб, узятих під варту, які перебувають на території АР Крим.
Департамент взаємодії з органами влади Міністерства юстиції України
Перша декада червня 2014 року

2. Підготувати пропозиції щодо удосконалення матеріально-технічного забезпечення персоналу ДПтС України.
Міністерство юстиції України, ДПтС України
Серпень 2014 року

3. Внести пропозиції щодо приміщення для організації робочого місця робочій групі з питань адаптації національного кримінально-виконавчого законодавства до законодавства ЄС.
Алексєєв І.С.
Протягом червня 2014 року

4. Забезпечити належну роботу робочої групи Комісії з напрацювання пропозицій щодо захисту прав засуджених та осіб, узятих під варту, які перебувають на території АР Крим.
Алексєєв І.С.
Постійно

3. Про персональний склад робочих (мобільних) груп Комісії з питань дотримання прав людини під час виконання і відбування кримінальних покарань та тримання під вартою; про графік перевірок установ виконання покарань та слідчих ізоляторів.

СЛУХАЛИ: Петренка П.Д., який поінформував про необхідність створення (мобільних) груп Комісії з питань дотримання прав людини під час виконання і відбування кримінальних покарань та тримання під вартою і схвалення графіка перевірок установ виконання покарань та слідчих ізоляторів. Повноваження представників цих робочих (мобільних) груп є широкими. Про результати таких моніторингових відвідувань Міністерство юстиції України буде звітувати перед громадськістю систематично.

ВИСТУПИЛИ:

Багіров Е.С., який подякував Міністру юстиції України за ініціативу створення Комісії.

Яблонська Т.С., яка поінформувала, що створення робочих (мобільних) груп Комісії є своєчасним інструментом контролю.

Петренко П.Д., який визначив, що контактною особою від Міністерства юстиції України буде Алексєєв І.С. (заступник Міністра юстиції України – керівник апарат), який також буде забезпечувати взаємодію з ДПтС України у питаннях відвідування органів і установ, що належать до сфери управління ДПтС України. Також зазначив, що мандат для відвідування пенітенціарних установ представниками робочих (мобільних) груп широкий, видаватиметься відповідний наказ Міністерства юстиції України для забезпечення цієї роботи, який буде готуватися в стислі строки.

Багіров Е.С., який вніс пропозицію включити до цього списку установ для відвідування ВК № 76 у Рівненській області.

Старенький С.Є., який поінформував, що у світлі роботи робочих (мобільних) груп Комісії та при організації роботи з виконання зауважень і рекомендацій ЄКПТ треба обмежуватись не лише притягненням до передбаченої законодавством відповідальності винного пенітенціарного персоналу, а й працювати на перспективу. Ця перспектива у рамках роботи робочих (мобільних) груп Комісії повинна передбачати з’ясування причин виникнення недоліків у роботі пенітенціарних установ, вироблення реальних і дієвих механізмів зміцнення гарантій захисту прав позбавлених волі громадян. При цьому не слід забувати про пенітенціарний персонал, який працює у тяжких умовах з високим ризиком небезпеки. Черговий інспекційний візит з боку представників громадського сектору повинен бути не самоціллю, а збалансованим інструментом допомоги у справі служіння народові України. Також він додав, що пенітенціарне відомство готове брати активну участь в усуненні правових колізій у національному законодавстві, яке час від часу не кореспондується з міжнародними стандартами у галузі людського виміру, що часто є предметом зауважень Європейського комітету проти катувань.

Мукшименко А.П., яка запропонувала залучати представників спостережних комісій і громадських рад при територіальних органах ДПтС України під час відвідування пенітенціарних установ робочими (мобільними) групами Комісії.

Петренко П.Д., який зауважив, що робота робочих (мобільних) груп Комісії буде як плановою, так і неплановою – раптовою. Керівники цих мобільних груп будуть уповноважені приймати такі рішення.

Рябошапка Р.Г., який запропонував внести зміни до персонального складу Комісії з питань державної політики у сфері виконання кримінальних покарань та ввести до її складу заступника Міністра юстиції України Янчука А.В.

ВИРІШИЛИ:

1. Підготувати проекти наказів Міністерства юстиції України щодо:

  • оновлення персонального складу Комісії з питань державної політики у сфері виконання кримінальних покарань;
  • створення робочих (мобільних) груп Комісії з питань державної політики у сфері виконання кримінальних покарань та затвердження Графіка перевірок установ виконання покарань та слідчих ізоляторів цими робочими (мобільними) групами Комісії.
Департамент взаємодії з органами влади Міністерства юстиції України
Перша декада червня 2014 року

2. Забезпечити належну роботу представників робочих (мобільних) груп Комісії з питань дотримання прав людини під час виконання і відбування кримінальних покарань та тримання під вартою у питаннях відвідування органів і установ, що належать до сфери управління ДПтС України.
Алексєєв І.С.
Постійно

4. Про пріоритети Державної пенітенціарної служби України з реформування Державної кримінально-виконавчої служби України на 2014 рік (протокольно).

ВИРІШИЛИ:

Погодитись із пріоритетами Державної пенітенціарної служби України з реформування Державної кримінально-виконавчої служби України на 2014 рік (протокольно).

Міністр юстиції України П.Д. Петренко

Секретар Комісії В.І. Клиша