(044) 486–71–56 – Пряма телефонна лінія для допомоги жителям Автономної Республіки Крим, Донецької, Луганської областей та з питань діяльності Міністерства юстиції і підпорядкованих органів.         0–800–213–103 – телефонний номер системи безоплатної правової допомоги для людей, які зазнали кримінального або адміністративного переслідування. Дзвінки зі стаціонарних телефонів в межах України безкоштовні.         «Гаряча» телефонна лінія для працівників органів юстиції АР Крим. Звертатися можна за телефоном: (044) 486-71-56.         До уваги неурядових організацій, вищих навчальних закладів та інших установ! Урядовим уповноваженим у справах Європейського суду з прав людини розроблено анкету для осіб, постраждалих внаслідок порушення їх прав, гарантованих Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, Російською Федерацією на окупованій території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, а також у Донецькій та Луганській областях України, та методичні рекомендації для її заповнення.         До уваги осіб, які бажають звернутися до Європейського суду з прав людини! У зв'язку зі змінами, внесеними до Правила 47 Регламенту Європейського суду з прав людини, з 01 січня 2016 року було оновлено формуляр заяви та пояснювальну нотатку для його заповнення. З вказаними документами Ви можете ознайомитись у рубриці «Захист інтересів держави в Європейському суді» на офіційному сайті Міністерства юстиції України
Розпочав роботу новий сайт Міністерства юстиції України >>
Міністр юстиції України Петренко Павло Дмитрович
Петренко Павло Дмитрович
Міністр юстиції України

Видача особи (екстрадиція)

Статтею 25 Конституції України забороняється видача громадян України іноземній державі.

Підстави для відмови у видачі особи передбачені міжнародним договором України, а також статтею 589 Кримінального процесуального кодексу України.

Права особи (правопорушника):

Особа, стосовно якої розглядається питання про видачу (екстрадицію) в іноземну державу, має право:

  • знати, у зв'язку з яким кримінальним правопорушенням надійшов запит про її видачу;
  • мати захисника і побачення з ним за умов, що забезпечують конфіденційність спілкування, на присутність захисника під час допитів;
  • у разі затримання - на повідомлення близьких родичів, членів сім'ї чи інших осіб про затримання і місце свого перебування;
  • брати участь у розгляді судом питань, пов'язаних з її триманням під вартою і запитом про її видачу;
  • ознайомлюватися із запитом про видачу або одержати його копію;
  • оскаржувати рішення про тримання під вартою, про задоволення запиту про видачу;
  • висловлювати в судовому засіданні свою думку щодо запиту про видачу;
  • звертатися з проханням про застосування спрощеної процедури видачі.

Особі, стосовно якої розглядається питання про видачу, і яка не володіє державною мовою, забезпечується право робити заяви, заявляти клопотання, виступати в суді мовою, якою вона володіє, користуватися послугами перекладача, а також отримати переклад судового рішення та рішення центрального органу України мовою, якою вона користувалася під час розгляду.

Якщо особа, стосовно якої розглядається питання про видачу, є іноземцем і тримається під вартою, то вона має право на зустрічі з представником дипломатичної чи консульської установи своєї держави.

Видана особа може бути притягнута до кримінальної відповідальності або щодо неї може бути виконано вирок суду лише за ті злочини, за які здійснена видача (екстрадиція).

Підстави для видачі (екстрадиції): міжнародний договір або за принципом взаємності

  • Європейська конвенція про видачу правопорушників 1957 року, Два додаткові протоколи до неї 1975, 1978 року
  • Конвенція СНД про правову допомогу та правові відносини  у цивільних, сімейних та кримінальних справах 1993 року та Протокол до неї 1997 року
  • Двосторонні договори України про видачу правопорушників та про правову допомогу, які містять положення про видачу (Китай, Індія, Бразилія, Панама, Іран, Єгипет, ОАЕ, Польща, Литва, Латвія, Естонія, Молдова, Грузія, Монголія, В’єтнам, КНДР)

Конвенції ООН, РЄ, які містять положення про видачу:

 -   Європейська конвенція про боротьбу з тероризмом 1997 року та Протокол до неї 2003 року

  • Конвенція про кіберзлочинність 2001 року
  • Конвенція Ради Європи про запобігання тероризму 2005 року
  • Конвенція Ради Європи про заходи щодо протидії торгівлі людьми 2005 року
  • Конвенція ООН проти транснаціональної організованої злочинності 2000 року та Протокол про попередження і припинення торгівлі людьми, особливо жінками і дітьми, і покарання за неї, що доповнює Конвенцію проти транснаціональної організованої злочинності 2000, Протокол проти незаконного ввозу мігрантів по суші, морю і повітрю, що доповнює Конвенцію проти транснаціональної організованої злочинності 2000
  • Міжнародна конвенція про боротьбу з фінансуванням тероризму 1999
  • Міжнародна конвенція про боротьбу з актами ядерного тероризму 2005
  • Міжнародна конвенція про боротьбу з бомбовим тероризмом 1997
  • Конвенція Організації Об'єднаних Націй про боротьбу проти незаконного обігу наркотичних засобів і психотропних речовин 1988
  • Кримінальна конвенція про боротьбу з корупцією 1999 та Додатковий протокол до Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією 2003
  • Конвенція Організації Об'єднаних Націй проти корупції 2003

Центральний орган щодо видачі (екстрадиції)

Генеральна прокуратура України є центральним органом України щодо видачі (екстрадиції) підозрюваних, обвинувачених у кримінальних провадженнях під час досудового розслідування,

 Міністерство юстиції України є центральним органом України щодо видачі (екстрадиції) підсудних, засуджених у кримінальних провадженнях під час судового провадження або виконання вироку.

Механізм видачі (екстрадиції) передбачений Кримінальним процесуальним кодексом України (розділ ІХ, глава 44).