(044) 486–71–56 – Пряма телефонна лінія для допомоги жителям Автономної Республіки Крим, Донецької, Луганської областей та з питань діяльності Міністерства юстиції і підпорядкованих органів.         0–800–213–103 – телефонний номер системи безоплатної правової допомоги для людей, які зазнали кримінального або адміністративного переслідування. Дзвінки зі стаціонарних телефонів в межах України безкоштовні.         «Гаряча» телефонна лінія для працівників органів юстиції АР Крим. Звертатися можна за телефоном: (044) 486-71-56.         До уваги неурядових організацій, вищих навчальних закладів та інших установ! Урядовим уповноваженим у справах Європейського суду з прав людини розроблено анкету для осіб, постраждалих внаслідок порушення їх прав, гарантованих Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, Російською Федерацією на окупованій території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, а також у Донецькій та Луганській областях України, та методичні рекомендації для її заповнення.         До уваги осіб, які бажають звернутися до Європейського суду з прав людини! У зв'язку зі змінами, внесеними до Правила 47 Регламенту Європейського суду з прав людини, з 01 січня 2016 року було оновлено формуляр заяви та пояснювальну нотатку для його заповнення. З вказаними документами Ви можете ознайомитись у рубриці «Захист інтересів держави в Європейському суді» на офіційному сайті Міністерства юстиції України
Розпочав роботу новий сайт Міністерства юстиції України >>
Міністр юстиції України Петренко Павло Дмитрович
Петренко Павло Дмитрович
Міністр юстиції України

Конфіскація та повернення доходів, отриманих злочинним шляхом

Договірна база:

  • Європейська конвенція про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом 1990 року;
  •  Конвенція Ради Європи про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом, та про фінансування тероризму 2005 року;
  • Конвенція ООН проти корупції 2003 року.
  • Кримінальна конвенція проти корупції 1999 року.
  • Європейська конвенція про міжнародну дійсність кримінальних вироків 1970 року;
  • Конвенція ООН проти транснаціональної організованої злочинності 2000 року;
  • Конвенція ООН про боротьбу проти незаконного обігу наркотичних засобів і психотропних речовин 1988 року;

ряд двосторонніх міжнародних договорів про правову допомогу, які  містять спеціальні статті щодо співробітництва з метою конфіскації доходів, одержаних злочинним шляхом:

  • Угода між урядом України та урядом Сполученого Королівства Великої Британії і Північної Ірландії про арешт і конфіскацію доходів та знарядь, пов’язаних зі злочинною діяльністю, за винятком незаконного обігу наркотиків;
  • Угода між урядом України та Урядом Сполученого Королівства Великої Британії і Північної Ірландії про надання взаємодопомоги у боротьбі з незаконним обігом наркотиків;
  • Договір між Україною та США про взаємну правову допомогу у кримінальних справах;
  • Договір між Україною та Республікою Індія про взаємну правову допомогу у кримінальних справах;
  • Договір між Україною та Канадою про взаємну правову допомогу у кримінальних справах;
  • Договір між Україною та Арабською Республікою Єгипет про взаємну правову допомогу у кримінальних справах;
  • Договір між Україною та Ісламською Республікою Іран про взаємну правову допомогу у цивільних та кримінальних справах;
  • Договір між Україною та Сирійською Арабською Республікою про взаємну правову допомогу у цивільних та кримінальних справах;
  • Договір між Україною та Лівією про взаємну правову допомогу у цивільних та кримінальних справах.

Центральними  органами в Україні в рамках цих міжнародних договорів визначені Генеральна прокуратура України (щодо процесуальних дій під час розслідування кримінальних справ) та Міністерство юстиції України (щодо судових рішень).

Механізм передбачений Кримінальним процесуальним кодексом України (розділ ІХ, зокрема стаття 568 та глава 46).

Питання про конфіскацію і повернення доходів, одержаних злочинним шляхом, вирішується відповідно до норм внутрішнього законодавства держав, на території яких перебувають ці доходи (активи).

Після винесення в державі походження коштів судового рішення про їх конфіскацію ця держава має звернутися з відповідним запитом про приведення рішення до виконання.  Запит про повернення в Україну конфіскованих за кордоном доходів може направлятись лише за наявності рішення (вироку)  суду України, крім того, в обов’язковому порядку має бути зазначено про причинний зв’язок вчиненого діяння з доходами (майном), яке було отримано в результаті предикатного злочину. 

Механізм передачі виконання вироків судів України до іноземних держав, в тому числі із санкцією про конфіскацію доходів, визначений главою 46 Кримінального процесуального кодексу України з урахуванням вимог відповідного міжнародного договору, що застосовується у конкретному випадку.

Так, суд, що постановив судове рішення (вирок) у кримінальній справі на території України, готує обґрунтований запит та необхідні матеріали про перейняття виконання рішення суду України (вироку) на території іноземної держави і надсилає до Міністерства юстиції України, яке в свою чергу направляє його до компетентних органів іноземної держави.