(044) 486–71–56 – Пряма телефонна лінія для допомоги жителям Автономної Республіки Крим, Донецької, Луганської областей та з питань діяльності Міністерства юстиції і підпорядкованих органів.         0–800–213–103 – телефонний номер системи безоплатної правової допомоги для людей, які зазнали кримінального або адміністративного переслідування. Дзвінки зі стаціонарних телефонів в межах України безкоштовні.         «Гаряча» телефонна лінія для працівників органів юстиції АР Крим. Звертатися можна за телефоном: (044) 486-71-56.         До уваги неурядових організацій, вищих навчальних закладів та інших установ! Урядовим уповноваженим у справах Європейського суду з прав людини розроблено анкету для осіб, постраждалих внаслідок порушення їх прав, гарантованих Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, Російською Федерацією на окупованій території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, а також у Донецькій та Луганській областях України, та методичні рекомендації для її заповнення.         До уваги осіб, які бажають звернутися до Європейського суду з прав людини! У зв'язку зі змінами, внесеними до Правила 47 Регламенту Європейського суду з прав людини, з 01 січня 2016 року було оновлено формуляр заяви та пояснювальну нотатку для його заповнення. З вказаними документами Ви можете ознайомитись у рубриці «Захист інтересів держави в Європейському суді» на офіційному сайті Міністерства юстиції України
Розпочав роботу новий сайт Міністерства юстиції України >>
Міністр юстиції України Петренко Павло Дмитрович
Петренко Павло Дмитрович
Міністр юстиції України

25.05.2007. Заступник міністра юстиції Інна Ємельянова про ситуацію навколо Конституційного суду (Радіо Ера)

Оксана ВАЩЕНКО: Президент України Віктор Ющенко вважає, що КСУ втратив свою конституційну легітимність. Про це глава держави сказав учора у телезверненні до українського народу. Віктор Ющенко висловив різку стурбованість щодо ситуації, що склалася в КСУ. Він нагадав, що з 3 жовтня минулого року на розгляді КС знаходиться, зокрема, подання щодо імперативного мандату народних депутатів, неможливості одноосібного переходу з фракції у фракцію. За словами президента, Закон Про КС визначає 3 місяці для розгляду подання, але, підкреслив глава держави, за 8 місяців суд рішення не прийняв, а, отже, порушив законодавство, яке має захищати.

Нагадаю, що саме учора у першій половині дня КС визнав неконституційним призначення президентом голів судів та їхніх заступників. Чи мають правові підстави працювати судді КС, як вони мають діяти у нинішніх умовах, і чи зберіг КС свою легітимність, сьогодні говоритимемо у програмі «Ранковий іспит» з нашою гостею. Вже вітаю в нашій студії заступника міністра юстиції Інну Ємельянову. Доброго ранку.

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Доброго ранку.

Оксана ВАЩЕНКО: Отже, для початку нашої розмови, для того, щоб більш докладно говорити на цю тему, бліц-інтерв’ю, це мої запитання, ну, не завжди, можливо, короткі, але сподіваюся на ваші короткі відповіді. Домовилися?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Домовилися.

Оксана ВАЩЕНКО: Чи є, на вашу думку, КС легітимним, і чи може він продовжувати розгляд подань?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Так, на мою думку, КС є легітимним, і на мою думку, ті рішення, які прийняв, зокрема, вчорашнє рішення, яке прийняв КС, що повноважень президента призначати чи не призначати суддів на посади, абсолютно законне, прийнято в межах Конституції.

Оксана ВАЩЕНКО: Чи відновлені на своїх посадах судді КС, звільнені президентом, у встановленому законом порядку?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Ну, для цього є відповідні рішення суду, прийняті судами і не скасовані, і, звичайно, за Конституцією, рішення обов’язкове до виконання на всій території України.

Оксана ВАЩЕНКО: Чи можете ви погодитися з твердженням про те, що судова система України не готова до дострокових парламентських виборів?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Судова система України не готова до дострокових парламентських виборів? Ну, треба говорити, напевне, в розрізі проведення судової реформи, не в прив’язці готовності до дострокових парламентських виборів, і говорити про формування системи адміністративних судів, в першу чергу, які мають розглядати цю категорію справ. І на сьогоднішній день, ви знаєте, що у нас створений Вищий адміністративний суд, ще не завершено формування апеляційних адміністративних судів, не створено ще, остаточно не створено ще жодного, не діє, фактично, жодного окружного адміністративного суду.

Оксана ВАЩЕНКО: Чи повинен КС саморозпуститися в нинішніх політичних умовах?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Я не вважаю.

Оксана ВАЩЕНКО: Чи доцільно за нинішніх умов обирати суддів громадянами на конкретний строк? Ну, лунають такі ініціативи.

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Дійсно, лунають такі ініціативи, неодноразово обговорювалися, що необхідно змінювати Конституцію в цій частині, да, змінювати підходи. Ну, знаєте, це дуже дискусійне питання. Не можна надати коротку відповідь. Тому що щоб не перетворити в нинішніх умовах обрання суддів в якусь подібну політичну діяльність, коли вони будуть проводити передвиборчі якісь кампанії, якимось чином вирішувати питання щодо отримання більшого відсотку електорату для того, щоб бути обраним. Ну, я вважаю в тому певний ризик. Але давайте ще згадаємо, що громадяни і зараз мають право, просто опосередковано. Вони обирають ВР, а ВР вже призначає безстроково суддів.

Оксана ВАЩЕНКО: Про це в нашому ефірі сказала наша сьогоднішня гостя Інна Ємельянова. А тепер про все це, як то кажуть, докладніше. От, вчора вранці КС публічно сказав, що він визнав неконституційним призначення президентом голів судів та їхніх заступників. А вже увечері президент України Віктор Ющенко зробив таке звернення, ну, здійснив звернення до народу, в якому зауважив, що взагалі то КС є нелегітимним, і дав певні доручення і Генеральній Прокуратурі. Як в цій от ситуації, що з точки зору права, наскільки, давайте, по першій частині, наскільки все в правовому чи не в правовому полі розглядалося це подання перше, яке було, фактично, оголошено вчора вранці КС, яке стосується повноважень президента?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: За Конституцією, КС має повноваження оцінювати закони на відповідність Конституції. Це передбачено певними положеннями Основного Закону України. І це було предметом розгляду КС, коли оцінювали Закон Про судоустрій, який надає повноваження президенту призначати суддів на адміністративні посади. Абсолютно в правовому полі, в межах Конституції був розгляд цього подання.

Що стосується того, чи не відповідає Конституції це рішення, і що стосується відповідних коментарів, які були зроблені президентом вчора у вечері, я б хотіла сказати і нагадати про положення Конституції, яке говорить про те, що президент має ті повноваження, які передбачені Основним Законом України. І жодною статтею цього закону не передбачено повноважень Президента щодо обрання суддів на адміністративні посади.

Більше того, я б хотіла нагадати, в тому числі, і підписану концепцію удосконалення судівництва президентом. Я б хотіла нагадати закони, нову редакцію законів Про судоустрій і Про статус суддів, які були подані президентом, і там, зокрема, були запропоновані абсолютно інші підходи щодо ролі в цьому, у врегулюванні цього питання органів суддівського самоврядування, що саме їм будуть належати повноваження призначення суддів на адміністративні посади.

Оксана ВАЩЕНКО: Якщо ж, все ж таки, щодо першої частини запитання, яке стосується рішення КС, вже почали навіть аналізувати і казати таке, що КС, нарешті, заговорив і почав оприлюднювати свої перші рішення. От, коментуючи рішення КС, можливо, ви чули, що вчора заступник голови Секретаріату президента Ігор Пукшин сказав, що це рішення ухвалено з порушенням процесуальних процедур, цитата, оскільки одна особа у складі суду не є членом КС, і у складі суду є особа, яка звільнена з посади КС, це суддя Сюзанна Станік. І він підкреслив, що решта звільнених суддів не брала участі в ухваленні цього рішення.

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Ну, я не чула вчора подібних заяв пана Пукшина. Ну, те, що ви зараз мені процитували, я так думаю, що це треба, звичайно, було б чути в повному контексті, все, що Ігор Гілярович коментував. Але я вважаю, що абсолютно КС був легітимний при прийнятті вчорашнього рішення.

Оксана ВАЩЕНКО: І було зауваження стосовно того, що рішення мало бути підписано усіма суддями КС, а один з них, це Віктор Шишкін, який перебуває зараз на лікарняному, цього не зробив. Ну, тобто, розглядаються окремі деталі. Можливо, ви не знаєте деталей розгляду цієї справи безпосередньо в КС, але, от, Секретаріат президента це знає достеменно.

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Ну, достеменно, якщо Секретаріату президента достеменно відомо, хто підписував, а хто не підписував рішення, то мені б хотілося поцікавитися, звідки така інформація у Секретаріату президента, звідки вони знають, наприклад, яким чином вирішувалося в нарадчій кімнаті, яка, в принципі, передбачає, що це має бути таємне голосування, таємне вирішення питання, звідки в них така інформація.

Оксана ВАЩЕНКО: Скажіть, от, зважаючи на вчорашнє звернення президента, чи означає це, що зараз, ну, фактично, така тупикова ситуація, будь-яке рішення тепер КС, якщо воно буде оголошено, не буде визнавати одна зі сторін, це однозначно, ну, принаймні, президент і опозиція. Що робити от в таких умовах?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Це абсолютно аномальна ситуація. Це означає, що ми визнаємо чи не визнаємо, можна ставити питання, чи визнаємо чи не визнаємо Конституцію. Конституція говорить, що єдиним органом конституційної юрисдикції є КС, Конституція надає певні повноваження щодо вирішення тих чи інших питань КС, і Конституція говорить про те, що ці рішення обов’язкові до виконання. Ніхто не має права, будь-який орган, з будь-яких гілок влади, чи законодавчої, чи виконавчої, ставити під сумнів легітимність чи нелегітимність рішень, ставити під сумнів законність чи незаконність цих рішень. Вони обов’язкові до виконання.

Оксана ВАЩЕНКО: Я б хотіла, щоб ви зараз послухали позицію одного політолога. Василь Яблонський брав сьогодні участь в нашому «Ранковому коментарі», і ми сьогодні з ним обговорювали цю ситуацію. І от його погляд на цю проблему, як розвивається ситуація, і що робиться навколо КС.

*

Василь ЯБЛОНСЬКИЙ: Є приватна особа до рішення суду, зокрема, зараз – Печерського, який розглядає. Є приватні особи: Іващенко, Пшеничний і Станік. Вони можуть, скажімо, як вони раніше це робили, замовляти перепустки одноразові, приходити в приміщення суду і там проводити якусь діяльність, оголошувати якісь рішення. Але очевидно, що ці рішення, я ще раз кажу, визнати легітимними на даний момент не можна.

*

Оксана ВАЩЕНКО: Чи є підстави так стверджувати?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Я не вбачаю, що є підстави так стверджувати, тому що, в тому числі, надавати коментарі щодо рішення районних судів, які також обов’язкові до виконання, не має значення, вони не скасовані ще вищими судовими інстанціями, щодо повноважень суддів КС пана Пшеничного і пані Станік.

Оксана ВАЩЕНКО: Тобто, все виглядає, ну, зважаючи з ваших слів, все відповідає відповідно до закону? Тобто, судді мають право брати участь, ухвалювати рішення і брати участь, звичайно, в голосуванні? І, тобто, тут немає ніяких проблем. Але, знову ж таки, звертаюся до тих коментарів, які пролунали в Секретаріаті президента, оскільки вони, ну, пропонують інший погляд, іншу позицію, там йдеться про те, що навіть якщо вони були в судовому порядку відновленні на своїй посаді, то їх то звільняв президент, і потрібно ще відповідне рішення президента. З точки зору процедурних таких моментів і тонкощів поясніть, будь ласка.

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Ну, ви самі зараз надавали вже відповідь в своєму ж запитанні щодо того, чи має після того, як видане певне рішення суду щодо, наприклад, поновлення тієї чи іншої особи на посаді. Немає значення, чи суддя КС, чи двірник, чи, там, будь-які там інші професії якщо взяти. Є рішення суду, воно набуло законної сили. З моменту, коли рішення набуває законної сили, звичайно, що воно обов’язкове до виконання.

Немає значення, хто це є той суб’єкт владних повноважень, який має видати відповідний наказ, указ. В зв’язку з цим я б хотіла зазначити, що президент мав би відповідним чином, якщо ми говоримо про те, що всі рівні перед законом, що всі рівні перед Конституцією, і всі рівні перед судом, що президент мав би діяти, в тому числі, в межах правового поля і відповідним чином перерахувати і видати відповідний указ.

Оксана ВАЩЕНКО: Тобто, таким чином, да, і не інакше? Але, от, різні точки зору. Що робити, яким чином, як ви вважаєте, чи реально врегулювати цю ситуацію в правовому полі, юридичним шляхом? Оскільки політика зараз домінує, і виходить так, що політика ця перенеслась вже давно і на суддів, і не лише на суддів КС, але ті, які працюють безпосередньо в тому чи іншому районному суді.

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Ну, те що точно можу сказати, що судді мають бути поза політикою, однозначно, судді будь-яких судів. І немає значення, районний суд, апеляційний, Верховний Суд. Це судді, ці особи мають керуватися виключно законом, а не політичними інтересами тих чи інших політичних сил. Що стосується, те, що ви зараз запитали, чи в правовому полі зараз взагалі все відбувається, ви знаєте, таке враження, що вже багато тих аргументів, які лунали, тих оцінок, які надавалися рішенням судів, що це вже давно вийшло за межі правого поля. Закон Про судоустрій однозначно говорить, що ніхто не має права надавати оцінку рішенням судів, тільки вища судова інстанція. По відношенню до районного суду – апеляційний суд, по відношенню до апеляційного суду – касаційний суд або вищий спеціалізований, або Верховний.

Оксана ВАЩЕНКО: Щодо Конституційного Суду? Там крапка?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: А щодо Конституційного Суду, да, там крапка.

Оксана ВАЩЕНКО: Тобто, все, жодних рішень і коментарів ні з однієї, ні з іншої сторони? Але от ті ініціативи, які відбуваються не лише в оточенні президента, скажімо, щодо того чи іншого судді КС, вони відбуваються, як то виходить, на противагу безпосередньо і в парламенті, тобто, представниками коаліції. Зокрема, от, як можна пояснити в нинішніх умовах реєстрацію певного проекту постанови, щоб розглянути питання щодо порушення присяги 4 суддів КС, я так розумію, звільнити їх із займаних посад?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Ну, я хочу сказати, що парламент має таке право, якщо мова йде про суддів, які призначені були, обрані, точніше, були парламентом. Парламент абсолютно має таке право.

Оксана ВАЩЕНКО: Дуже говорили про те, що президент, і активно це дебатувалося серед фахівців, що президент, коли видавав указ про звільнення трьох суддів, ну, спочатку там Сюзанни Станік, потім пішла ця, скажімо, низка інших, що він не витримав оцих всіх процесуальних норм. Передусім, не було висновку Вищої ради юстиції. Тут така процесуальна норма яка передбачається для того, щоб це все було дотримано, відповідно до закону? Лише рішення ВР щодо тих суддів, які були призначені за квотою, як то кажуть, ВР?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Ну, мають бути дотримані однаково процедури, в незалежності від того, хто є суб’єктом призначення чи обрання суддів КС. Процедури мають бути однакові для всіх суб’єктів.

Оксана ВАЩЕНКО: Тобто, висновок Вищої ради юстиції тут також?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Ну, давайте, звернемося до Конституції і розглянемо Конституцію. Там є виключний перелік повноважень Вищої ради юстиції, в ст. 131 Конституції, що він має робити, цей орган, що не має робити. І в ст. 131 не передбачено таких повноважень Вищої ради юстиції щодо суддів КС. Там є певні повноваження щодо суддів вищих спеціалізованих судів, вирішувати питання щодо порушення ними там чи присяги, чи інших підстав, які дають можливість притягнути їх до дисциплінарної відповідальності, щодо суддів Верховного Суду, або розглядати скарги на рішення кваліфікаційних комісій щодо суддів районних і апеляційних судів.

Оксана ВАЩЕНКО: Ви знаєте, теж пролунала така думка сьогодні в нашому «Ранковому коментарі» стосовно того, що КС, можливо, ті звинувачення, які лунали на його адресу як з однієї сторони, так і з іншої сторони, фактично, себе дискримінував. Ну, була позиція від політолога, і була така висловлена думка. І виходить, що в нинішніх умовах все тепер має вирішувати Верховний Суд України. Тобто, всі оці справи мають перейти туди. Наскільки це можливо з точки зору права?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Це не передбачено жодною нормою закону і Конституції, щодо передачі функцій конституційної юрисдикції від Конституційного Суду до Верховного Суду.

Оксана ВАЩЕНКО: Тобто, цього аж ніяк не може відбутися?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Жодної норми не існує, і я думаю, що якби зараз все це, і політолог, який надавав відповідні коментарі, він мав послатися на відповідну норму закону і прокоментувати це.

Оксана ВАЩЕНКО: Просто цікаво було. Висловлена була така позиція. Я не знаю, хочеться з’ясувати у вас, наскільки цей можливий варіант. Ви говорите про те, що цього, фактично, зробити нереально і неможливо.

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Я говорю про те, що жодна норма Основного Закону України не передбачає такої можливості.

Оксана ВАЩЕНКО: Але от, повертаючись до реалій українського життя політичного, і тим, що зараз верховенство права, як то кажуть, багато хто говорив, зараз ніхто не звертає уваги, що сказано, яке рішення ухвалено, оскільки кожен має право, ну, він не має це право, відповідно до закону, але користується ним, і оцінює рішення КС, в тому числі, і оцінює будь-які дії з боку КС.

От, повертаючись до головного, ви говорите про те, що в нинішніх, відповідаючи на запитання в бліц-інтерв’ю, що КС, як йому радили, треба, щоб він саморозпустився або ще якісь речі для того, щоб сформувати, можливо, більш якісний формат КС. То ви сказали, що не варто цього робити. Але чому? Ви говорили з точки зору права чи з точки зору, там, політичної доцільності, що цього не варто робити?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: А що зміниться? Будуть ті ж суб’єкти, які будуть призначати чи обирати цих суддів, ну, як це передбачено там, чи президент, чи ВР, чи з’їзд суддів. Тобто, ті самі суб’єкти будуть. Зміниться склад, зміняться прізвища, але пропорційно залишиться те саме. Я так думаю, що в першу чергу, треба приймати рішення на рівні політичних домовленостей.

Оксана ВАЩЕНКО: Я думаю, що ми далі продовжимо цю розмову. В нашій студії залишається наша гостя, програма «Ранковий іспит» триває. Це програма «Ранковий іспит», вона триває, і ми маємо нашу гостю. Заступник міністра юстиції Інна Ємельянова у нас в студії. Для тих, хто щойно долучився, нагадую, що сьогодні ми говоримо про ситуацію, що склалася безпосередньо в КСУ, зважаючи на вчорашнє звернення президента України, в якому він зауважив, що КС є нелегітимним. і загалом, оцінюємо нинішню судову гілку влади, що там відбувається, що необхідно реформувати, що робити передусім.

А завершили, як то кажуть, зупинилися, поставили кому на питанні складу КС. Ви говорите про те, що не має він ніяких юридичних підстав і можливостей для того, щоб саморозпускатися, і немає для цього підстав, фактично. А що може змінити новий склад уряду, ви сказали, що, фактично, нічого не змінить. Чому? Тому що відповідний принцип прописано формування суддів КС, чи, можливо, є якісь інші підстави?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Ну так, я почала з того, що, дійсно, відповідний принцип пропорційності щодо будь-яких тих чи інших органів, які мають повноваження призначати або обирати суддів КС, називала суб’єктів, як президент, як ВР, як з’їзд суддів. Тобто, абсолютно, я вважаю, що формування нового складу КС абсолютно нічого не змінить в цій ситуації.

Знову з’являться нові обличчя, з’являться нові обвинувачення, з’являться знову ті самі ситуації щодо тих чи інших суддів КС, чи то з боку президента звинувачення, чи то з боку парламенту, щодо порушення присяги. І я так думаю, що знову з’явиться той самий процес очікування в КС, яким чином будуть розгортатися політичні домовленості.

Оксана ВАЩЕНКО: Але виходить так, що зараз, от, судячи з тієї інформації, яка була оголошена зараз, суддям КС, які були звільнені, відповідно до указу президента, необхідно було зайти до приміщення за допомогою народних депутатів. Ну, це парадоксальна ситуація. У нас бувало, так і міністри заходили до КМ, як то так прориваючись, зараз судді КС. Що робити далі?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Ну, це нонсенс, звичайно, пані Оксано, я погоджуюся з вами, коли судді заходять на свої робочі місця за допомогою народних депутатів, які мають певні ґарантії недоторканості і допомагають їм заходити до КС.

Оксана ВАЩЕНКО: От у всій цій дискусії лунали різні пропозиції, яким чином можна, як то кажуть, вирулити, і говорили про те, що чому, от, робоча група, коли вона обговорювала малий, великий проекти законопроектів щодо зміни до виборчого законодавства, чому не розпочала обговорювати саме Закон Про КС. Можливо, треба було змінити саме формування складу КС? Чи не вважаєте ви, що це б дало можливість розв’язати значною мірою нинішню ситуацію, якби лише фахівці там були представлені, а не люди, які за політичної чи не політичної доцільності, іноді вони там є, призначалися?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Ну, що стосується порядку формування КС, то він передбачений в Конституції, і тут мову треба вести не про зміну закону, як ви проводили аналогію, Закон Про вибори, тут мову треба вести про зміни до Конституції, а це зовсім інший процес, зовсім інші строки. Це мають бути двома сесіями, ви знаєте.

А потім має бути рішення, висновок того ж КС щодо Закону Про внесення змін до Конституції. Це дуже довгий процес. Що стосується порядку формування на професійній основі, а не за політичними переконаннями, то однозначно має бути, звичайно, пріоритетом перший принцип, виключно на професійній основі. То мають бути люди, які обізнані в конституційному праві.

Оксана ВАЩЕНКО: Ви маєте можливість долучитися до нашої розмови. І якщо, от, ще кілька, буквально… Ну, маємо вже дзвінок, давайте, спочатку запитання, а потім я продовжу свої запитання ставити. Будь ласка, доброго ранку. Слухаємо вас. Ви в ефірі, говоріть.

СЛУХАЧ: Скажите, кто может остановить зажравшегося хулигана, президента, и когда это возможно, когда это состоится?

Оксана ВАЩЕНКО: Дякуємо вам. Давайте, будемо коректними в нашому ефірі, добре? Будь ласка.

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Я погоджуюся з вами, пані Оксано, щодо коректності і щодо надання певної кваліфікації діям посадових осіб, включаючи президента. Ну, я б хотіла сказати, що ніхто в цій державі не може бути поза межами закону, чи то президент, чи то народний депутат, чи то член КМ.

Оксана ВАЩЕНКО: Скажіть, от, ви знаєте, дуже багато було зроблено вчора заяв. Зокрема, Микола Оніщук, народний депутат, представник фракції «Наша Україна», він сказав, що, знову ж таки, рішення КС про неконституційність призначення президентом голів судів та їх заступників, ухвалено неповноважним складом суду, і він повідомив, що судді, ну, цитата: «Є вагомі підстави вважати, що рішення КС прийнято неповноважним складом суду».

І він також зауважив, що судді Валерій Пшеничний, Станік, Іващенко не звернулися у встановленому законом порядку з проханням захистити їхні права до судів в межах їх юрисдикції, як це передбачено процесуальними законами та рішенням КС. І виходить так, що будуть всі нарікання. І його головне повідомлення, що Шевченківський суд Києва заборонив Станік, Пшеничному і Іващенко здійснювати повноваження суддів КС. Взагалі, виходить, що є подання в різних судах, а ніхто не знає, де які рішення ухвалюються. І вони так перманентно виникають. Таке взагалі буває, чи це буває лише в Україні?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Ну, це, напевне, феномен України, коли у нас одночасно різними судами, хоча це заборонено законом, приймаються тими ж самими сторонами з приводу одного ж того предмету спору абсолютно протилежні рішення. Ви зараз просто згадали цей приклад, а давайте, згадаємо, там, різні справи, так звані рейдерські справи, коли мова йде про захоплення підприємств, коли одночасно суди приймають протилежні рішення. Давайте просто згадаємо хоча б той же Нікопольський завод феросплавів, коли, ну, просто вже не можна перерахувати, їх десятки, тих рішень, одночасно прийнятих, по всій території України були. Це є абсолютний нонсенс, те, що зараз відбувається в Україні.

Оксана ВАЩЕНКО: ЦВК вчора розповсюдила повідомлення, і вона попередила, що сьогодні останній день подання документів для реєстрації кандидатів у депутати, якщо вибори відбудуться 24 червня. Очевидно, от, відповідно до законодавчого поля, виборчого законодавства, аж ніяк не встигаємо. То виходить що, має відбутися коригування найближчим часом дати проведення виборів, чи що?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Ну, чи має, чи не має відбутися коригування дати виборів, це треба говорити, коли буде відповідне рішення КС щодо конституційності чи неконституційності відповідного указу президента.

Оксана ВАЩЕНКО: А коли буде?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: А от що стосується, чи встигаємо, чи не встигаємо ми в межах закону розпочати виборчий процес, то однозначно погоджуюся з вами, що, звичайно, ні. Якщо буде порушено вже ті чи інші строки щодо виборчого процесу, звичайно, це може поставити питання на майбутнє. Це постане питання щодо закону, легітимності і проведених виборів.

Оксана ВАЩЕНКО: Щодо легітимності. Тоді це підстава для оскарження, да, результатів виборів? Будь ласка, слухаємо вас. Доброго ранку.

СЛУХАЧКА: Це турбує вас Валентина Ігнатенко з міста Херсона. Я хочу задати питання пані Інні. Вельмишановна пані Інно, зараз на всіх телеефірах і радіо звучить проблема КС і виборів, а далі хоч трава не рости. Але ж народ в цей час має свої проблеми. Ми дуже тяжко живемо. Вмираємо, руйнуються наші долі. Звернутися нікуди. Дають відписки кругом. Я особисто зверталася до Міністерства юстиції десятки разів, що порушується право дитини на спілкування з бабою, з дідом. Дитина – напівсирота. Але ніде жодного вирішення.

Оксана ВАЩЕНКО: Дякуємо. Ключова проблема у нас – КС. Такі справи, от, скажімо, буденного життя, вони вже стали другорядними.

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Звичайно, це не може бути, не може бути права пересічного громадянина відкладені на майбутнє для вирішення, чи то економічні, чи то соціальні ґарантії. І звичайно, що ми не можемо, не маємо права втрачати контроль над економічною, зокрема, ситуацією в державі. І уряд, ви знаєте, що абсолютно попри всі політичні процеси, які відбуваються зараз в державі, уряд продовжує працювати. Уряд приймає відповідні рішення, уряд пропонує парламенту до схвалення певні, в тому числі, і соціальні закони, зокрема, через внесення змін до Закону Про державний бюджет.

Оксана ВАЩЕНКО: Тобто, таким чином. Скажіть, а от, якщо розглядати ситуацію, враховуючи на те, що на стадії, фактично, всі виборчої кампанії, але достеменно ще невідома дата. Можливо, до кінця тижня вона буде узгоджена, дата проведення дострокових виборів. І, відповідаючи на запитання в бліц-інтерв’ю, ви сказали, що, справді, от, потребують особливо реформування адміністративні суди, де, фактично, будуть розглядатися відповідні звернення тих чи інших учасників виборчого процесу. Але чи встигнуть підготуватися як адміністративні суди до такого процесу дуже активного, оскільки позачергові вибори – це буде боротьба, ну, досить така жорстка і активна за владу в Україні.

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Адміністративні суди у нас поки що потребують не стільки реформування, вони потребують створення, оскільки жоден, має бути 27 окружних адміністративних судів, жоден з них ще не створений. Судді, вони є, багато вже суддів, які обрані вже до складу цих судів.

Оксана ВАЩЕНКО: Але юридична війна, вона може перенестися зверху, як то кажуть, донизу, і потім не лише навколо КС будуть точитися такі баталії, а внизу безпосередньо.

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Ну, у нас Закон Про судоустрій передбачає щодо створення системи, і є Адмін-процесуальний кодекс, до речі, система адміністративних судів, певні категорії справ, які мають розглядатися окружними адміністративними судами. вони розглядаються загальними, в звичайних районних судах.

Оксана ВАЩЕНКО: Будь ласка, це буде останнє запитання в програмі «Ранковий іспит». Слухаємо вас.

СЛУХАЧ: У меня вопрос к вашей гостье. Ну, я слушаю информацию, то, что касается юридистики, это, естественно, правильно все, это вопросы должны быть Высшей рады юстиции, тут каждому понятно. А вопрос у меня такого порядка. При чем здесь Национальная рада безпеки до выборов? Это не государственный орган, это дорадчий орган при президенте. Там может быть любой орган, любой орган. При чем здесь, вот, интересно.

Оксана ВАЩЕНКО: Дякуємо. Інституція РНБО і вплив на виборчий процес, я розумію так має бути запитання, в цьому контексті.

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Ну, абсолютно правильно було дано відповідний коментар щодо статусу цього органу, Ради національної безпеки, що це відповідний дорадчий орган, який існує при президентові.

Оксана ВАЩЕНКО: Але виходить, що дуже часто звучали такі оцінки, що в разі підписання президентом указу щодо відставки КМ функції КМ буде виконувати саме РНБО.

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Це не передбачено, як я раніше давала на одне з ваших попередніх запитань, жодною нормою Конституції.

Оксана ВАЩЕНКО: Але таке може бути?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Я говорю, що таке не може бути, це не конституційно.

Оксана ВАЩЕНКО: А, з точки зору права?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: З точки зору права, це не конституційно.

Оксана ВАЩЕНКО: І виходить, але чому з’являються такі ініціативи? Хтось краще, а хтось гірше читає Конституцію, чи як?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Ну, напевне, хтось там намагається побачити те, що в ній не прописано, і видати бажане за реальне.

Оксана ВАЩЕНКО: Але, тим не менше, зараз РНБО активно укомплектовують новими кадрами. Призначення першим заступником Олександра Турчинова.

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Це право президента, укомплектовувати орган, який існує при ньому як дорадчий.

Оксана ВАЩЕНКО: Якщо робити такий невеличкий підсумок, як ви вважаєте, оця правова війна, якщо можна так назвати, юридична, коли судді стали заручниками, можливо, цієї ситуації, та вони, власне, й самі дещо винні в тому, що занурилися, як то кажуть, в цю боротьбу, як мають вийти всі достойно з цієї ситуації, як ви вважаєте? І чи реально вийти достойно, і коли?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: В будь-який час, я вважаю, можливо і реально вийти достойно з цієї боротьби. Головне, щоб, от, ви зараз задавали запитання щодо повноважень РНБО і КМ, щодо передачі функцій в разі розпуску КМ, головне, що коли ми навчимося поважати Конституцію, коли ми навчимося виконувати її, отоді ми зможемо вийти достойно з будь-якої політичної боротьби.

Оксана ВАЩЕНКО: В нинішніх умовах можна якимось чином коригувати Конституцію, вносити зміни, от в таких політичних реаліях? Відповідь, от, хотілося б почути, як правника.

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Ну, ви знаєте, що за Конституцією, змінити Конституцію, там мають бути 2/3 голосів, а ви знаєте, що в парламенті немає такої кількості голосів. І як наслідок, вони не можуть бути ухвалені.

Оксана ВАЩЕНКО: Але може бути певна політична домовленість. Ви ж знаєте, як вносяться певні зміни і до Конституції, і пакетні рішення у нас були.

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Якщо буде певна політична домовленість, то можна все.

Оксана ВАЩЕНКО: Питання такого змісту, чи варто це робити, коли такий є накал емоцій, політики, вносити зміни до Конституції саме в такі періоди, в такі часи?

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Ви знаєте, багато країн з розвинутими демократіями і столітніми демократіями, вони живуть за Конституціями, ще прийнятими кілька століть тому. І в них абсолютно не виникає проблем щодо того, щоб кожні, там, 5 років ставити питання, що треба змінити Конституцію.

Оксана ВАЩЕНКО: Дякую за сьогоднішню участь у програмі «Ранковий іспит». Нашою гостею була заступник міністра юстиції Інна Ємельянова. На все добре і до побачення.

Інна ЄМЕЛЬЯНОВА: Дякую, всього найкращого.